بررسی نقش تعدیلگری تلاطم و تأثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد سرمایه گذاری صادراتی و استراتژی رقابتی با توجه به نقش واسطه ای ارتباطات بازاریابی

  • صائبه نصیری 1
  • سمانه یوسفی 2
  • رضا کاظمی 3
  • 1 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی-بازاریابی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی-بازاریابی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
  • 3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 32 (1404) , صفحه 77-97
چاپ شده: 1404-01-05

چکیده

رشد جهانی بازارها، تمایل شرکت‌ها به حضور در بازارهای جهانی را افزایش داده است و اغلب آن‌ها به صادرات به بازارهای خارجی روی آورده‌اند. شرکت‌ها با صادرات می‌توانند با کمترین درگیری در فعالیت‌های محلی، محصول خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند. عملکرد صادراتی سازمان یکی از شاخص‌های کلیدی موفقیت فعالیت‌های صادراتی یك سازمان در نظرگرفته می‌شود، که به شکل یك پدیده گسترده مطالعه و بررسی می‌شود. هدف ازاین پژوهش بررسی نقش تعدیلگری تلاطم و تأثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد سرمایه گذاری صادراتی و استراتژی رقابتی با توجه به نقش واسطه ای ارتباطات بازاریابی می باشد. این پژوهش از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی می باشد و از نظر روش در زمره‎ پژوهش‎های توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران صنعت ایران خودرو در شهر ساری می باشد که تعداد آنان 60 نفر می باشد و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 52 تعیین شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پایان نامه، پرسشنامه‎ی استاندارد است و به روش نمونه گیری تصادفی ساده در اختیار مشتریان این فروشگاه مدیران قرارگرفته است. روایی پرسشنامه به تایید اساتید رسیده است و پایایی آن با استفاده از آزمون کرونباخ تایید شده است. آمار توصیفی در فصل چهارم  نیز با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس  و آمار استنباطی با استفاده از روش مدل‎سازی معادلات ساختاری و نرم‎افزار اسمارت پی ال اس  انجام شده است. باتوجه به پژوهش های انجام شده، یافته های پژوهش نشان داده است که تمام فرضیات تایید شده اند و قابلیت بازاریابی بر ارتباطات بازاریابی بیشترین تاثیر را دارد.

کلمات کلیدی: قابلیت های بازاریابی، عملکرد سرمایه گذاری صادراتی، استراتژی رقابتی، ارتباطات بازاریابی، تلاطم فناوری

ارجاع به مقاله
نصیری ص., یوسفی س., & کاظمی ر. (1404). بررسی نقش تعدیلگری تلاطم و تأثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد سرمایه گذاری صادراتی و استراتژی رقابتی با توجه به نقش واسطه ای ارتباطات بازاریابی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(32), 77-97. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/3088

  • دفعات مشاهده مقاله: 29
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 40