تعامل بین سرمایه فکری و مسئولیت اجتماعی شرکت ها

  • الهه یعقوبی 1
  • حلیمه اسماعیلی 2
  • 1 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور واحد ابوموسی، کارشناس حسابداری شهرداری داراب
  • 2 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور مرکز اوز، کارشناس حسابداری شهرداری داراب
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 129-142
چاپ شده: 1400-04-10

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تعامل بین سرمایه فکری و مسئولیت اجتماعی شرکت ها است و تأکید بر این امر دارد که درک زیادی نسبت به ایجاد تمایز بین این دو مفهوم وجود ندارد و این که این موضوع نیازمند آگاهی نسبت به این امر است که گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری هم‏پوشانی بسیاری با هم دارند. به جای بحث در مورد این که کدام یک از مجموعه اطلاعات برای استفاده کنندگان گزارش‏های شرکت‏ها سودمند‏تر می‏باشد، توجه به روابط قوی و تعاملات دو‏جانبه بین مفاهیم مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. در مقاله حاضر به تجزیه و تحلیل ارتباط های مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری پرداخته شده است. با استفاده از متغیر‏های تئوری‏های کلاسیکِ واحد تجاری در زمینه‏ی افشای اختیاری سعی به برقراری کاربرد آن‏ها در گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری شد. در پژوهش حاضر نقاط مشترک مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری شناسایی می شود و هم‏چنین در خصوص شناسایی اطلاعات مربوط به دارایی های نامشهود موجود در گزارش جامع (مسئولیت پذیری اجتماعی) تلاش می شود. این پژوهش بر ضرورت اتحاد و همگرایی اهداف گزارشگری مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری تمرکز دارد که می‏تواند منجر به رویکردی واحد را در خصوص افشای عملکرد شرکت‏ها گردد. پژوهش حاضر احتمال ادغام شاخص‏‏های مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه فکری را مورد حمایت قرار می‏دهد و با تأکید بر کاربرد و سودمندی ایجاد یک گزارش یکپارچه که می‏تواند اطلاعات منتشره شفاف تر و مربوط‏‏ تری را برای سهام داران به ارمغان آورد خاتمه می ‏یابد.

کلمات کلیدی: مسئولیت اجتماعی، سرمایه فکری، تعامل

ارجاع به مقاله
یعقوبی ا., & اسماعیلی ح. (1400). تعامل بین سرمایه فکری و مسئولیت اجتماعی شرکت ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 129-142. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/840

  • دفعات مشاهده مقاله: 237
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 202