عوامل مؤثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها

  • حلیمه اسمعیلی 1
  • الهه یعقوبی 2
  • 1 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور مرکز اوز، کارشناس حسابداری شهرداری داراب
  • 2 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور واحد ابوموسی، کارشناس حسابداری شهرداری داراب
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 17 (1400) , صفحه 113-128
چاپ شده: 1400-04-10

چکیده

در سال‏های اخیر مسئولیت ‎‏پذیری اجتماعی شرکت‌ها، به یکی از موضوعات حساسیت برانگیز و اساسی برای بقای سازمان تبدیل شده است. گسترش این موضوع بدین خاطر است که ذینفعان داخلی شامل کارکنان و سهامداران و ذینفعان خارجی شامل عموم مردم جامعه، مشتریان و متقاضیان، تامین کنندگان، رقبا، دولت و نهادهاي اجتماعی شرکت‌ها را ترغیب به ایفای وظایف مسئولیت‎‏ پذیری اجتماعی می‌کنند تا نسبت به درخواست‌های آن‌ها مانند تضمین محافظت از محیط زیست، تنوع و مناسب بودن محیط کاری، شرایط کاری مطلوب و ایمن برای کارکنان و سایرمسائل محیطی پاسخگو باشند؛ بنابراین، سازمان‏های قدر و مشهور به عنوان یک سازمان مسئول­ و پاسخگو درقبال ذی‏نفعان، برای ایجاد شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود، باید تعهدات و تمایل خود را نسبت به انجام فعالیت های مسئولیت پذیری اجتماعی متناسب با ارزش های شرکت بیان نمایند و اطمینان حاصل کنند که این تعهدات در کل سازمان اجرا خواهد شد. در نتیجه، سازمان‌ها به‌ طور قابل توجهی در فعالیت‏های مسئولیت ‎‏پذیری اجتماعی شرکت سرمایه‏ گذاری می‏ کنند تا از این طریق سود و عملکرد عملیاتی خود را گسترش دهند و به یک مزیت رقابتی دست یابند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد مسئولیت ‎‏پذیری اجتماعی در ایجاد و افزایش ارزش سازمان‏ها و همچنین دارا بودن مزیت‏هاي رقابتی براي سازمان‏ها، در این مقاله به مفاهیم و تعاریف مسئولیت‎‏ پذیری اجتماعی، مولفه های تشکیل دهنده آن و رابطه این مفهوم با سایر متغیرها پرداخته شد و براي ارائه دید وسیعتري از مفهوم مسئولیت ‎‏پذیری اجتماعی، بیش از 50 مقاله در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

کلمات کلیدی: مسئولیت اجتماعی، تاریخچه، مولفه، تئوری

ارجاع به مقاله
اسمعیلی ح., & یعقوبی ا. (1400). عوامل مؤثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(17), 113-128. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/839

  • دفعات مشاهده مقاله: 391
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 533