نقش معلم در مدیریت کلاس درس، موانع و مشکلات و راهبردهای مدیریت موفق کلاس درس

  • داریوش امجدی 1
  • عبدالرضا علیپور 2
  • 1 هنرآموز هنرستان شهید چمران، متوسطه دوم، اداره آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
  • 2 هنرآموز هنرستان شهید تهیدست، متوسطه دوم، اداره آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 26 (1402) , صفحه 1980-1990
چاپ شده: 1402-09-30

چکیده

هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی نقش معلم درمدیریت کلاس درس می باشد. مدیریت کلاس چالشی است که تمام معلمان با آن مواجه می شوند و تصمیمات و اقداماتی که معلمان در این حیطه انتخاب می کنند به شدت تاثیرگذار هستند. مدیریت کلاس چالشی است که تمام معلمان با آن مواجه می شوند و تصمیمات و اقداماتی که معلمان در این حیطه انتخاب می کنند به شدت تاثیرگذار هستند. در این مطلب، ما جنبه های مختلف مدیریت کلاس و اهمیتِ تدوین یک برنامه قبل از آغاز نیمسال تحصیلی را مورد بحث قرار خواهیم داد. هر معلمی وقتی به بحث مدیریت کلاس می رسد با چالش مواجه می شود. تصمیماتی که معلمان در این حیطه می گیرند و انجام می دهند می توانند باعث ایجاد یک سازندگیِ مسالمت آمیز و یا یک آشوب کامل شوند. اقدامات و نگرش های معلم در طول اولین جلسات کلاسی، جو کلاس در باقی ترم را مشخص خواهند کرد. بخاطر اهمیت این موضوع کارآمدترین معلمان، یک برنامه مدیریت کلاسی را قبل از آغاز اولین جلسه طرح ریزی می کنند. مقاله حاضر بر آن است تا به مفهوم مدیریت کلاس درس، نقش معلم دراداره آن وهمچنین به موانع وراهبردهای آن بپردازد. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی مدیریت کلاس درس می پردازد. درابتدا مدیریت کلاس تعریف شده وبه نقش معلم دراداره کلاس می پردازد. درادامه موانع ومشکلات فراروی مدیریت کلاس وهمچنین راهبردهایی به منظوراداره بهترکلاس درس ارائه می گردد.

کلمات کلیدی: معلم، اداره کلاس درس، مدیریت کلاس، کلاسداری معلمان، راهبردهای موفق مدیریت کلاس

ارجاع به مقاله
امجدی د., & علیپور ع. (1402). نقش معلم در مدیریت کلاس درس، موانع و مشکلات و راهبردهای مدیریت موفق کلاس درس. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 1980-1990. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2543

  • دفعات مشاهده مقاله: 291
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 137