شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌‌های تعالی منابع انسانی بر اساس تکنیک AHP (بررسی موردی آموزش و پرورش)

  • حمید کاکائی 1
  • احمد رسولی 2
  • الهام عرب 3
  • فریز طاهری کیا 4
  • مرجان دامن کشیده 5
  • غلامرضا یاوری 6
  • 1 دکتری اقتصاد سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ايران
  • 2 دکتری اقتصاد سلامت، گرایش اقتصاد سنجی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
  • 3 دانشجوی دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات، دبی، امارات
  • 4 استادیار رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
  • 5 مدیر گروه و استادیار گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
  • 6 دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 507-527
چاپ شده: 1403-03-20

چکیده

هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌‌های تعالی منابع انسانی در سازمان آموزش و پرورش استان تهران است.دروش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع کیفی-کمی است. از رویکرد تحلیل تم و تحلیل سلسه مراتب شبکه‌ای در جهت دست یافتن به هدف تحقیق بهره گرفته شد. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه به شرح زیر استفاده شد. نظرات 12 نفر از کارکنان با تجربه و مدیران سازمان آموزش و پرورش تهران با استفاده از تکنیک گلوله برفی و با رسیدن به اشباع اطلاعاتی، جهت دست یافتن به هدف تحقیق جمع‌آوری گردید. بر اساس نتایج رویکرد تحلیل تم؛ 6 مقوله اصلی، در 18 تم اصلی و 60 تم فرعی موثر بر تعالی سازمانی در آموزش و پرورش تهران شناسایی گردیدند. بر اساس نتایج رویکرد تحلیل سلسه مراتبی اهداف و استراتژی با وزن 0.369 رتبة اول متغیر رهبری با وزن 0.165 رتبه دوم، منابع و زیرساخت‌ها با وزن 0.092 رتبه سوم، مدیریت منابع انسانی با وزن 0.081 رتبة چهارم، فعالیت محوری با وزن 0.073 رتبة پنجم و متغیر عوامل مالی با وزن 0.03 رتبة ششم در تعالی سازمانی اداره آموزش و پرورش تهران نقش دارد.

کلمات کلیدی: تعالی منابع انسانی، عملکرد نیروی انسانی، فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی، آموزش و پرورش

ارجاع به مقاله
کاکائی ح., رسولی ا., عرب ا., طاهری کیا ف., دامن کشیده م., & یاوری غ. (1403). شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌‌های تعالی منابع انسانی بر اساس تکنیک AHP (بررسی موردی آموزش و پرورش). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 507-527. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2475

  • دفعات مشاهده مقاله: 109
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 166