تاثیر تعهدسازمانی با مدیریت استراتژیک بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش (مطالعه موردی: کارکنان آموزش و پرورش استان لرستان)

  • حمیرا شعبانی 1
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحدبروجرد، بروجرد، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 1-15
چاپ شده: 1403-02-15

چکیده

سیستم آموزشی هر کشوری، ستون فقرات پیشرفت و توسعه آن جامعه محسوب می‌شود. عملکرد مؤثر این نظام، در گرو تلاش و تعهد کارکنان آموزش و پرورش به عنوان ارکان اصلی آن است. هدف اصلی این مقاله، بررسی تاثیر تعهدسازمانی با مدیریت استراتژیک بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش (مطالعه موردی: آموزش و پرورش استان لرستان) است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی به بهبود عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان لرستان می‌پردازد و از روش توصیفی-تحلیلی استفاده کرده است. روش نمونه‌گیری در دسترس و با حجم نمونه 201 نفر صورت گرفته است. در این پژوهش 3 پرسشنامه استاندارد مدیریت استراتژیک هیل و جونز (2007)، عملکرد شغلی کارکنان پاترسون (1970) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن ومایر (1993) استفاده شد و سپس داده‌ها با استفاده از روش‌های توصیفی و استنباطی بااستفاده از نرم افزر آماری spss26 تحلیل شده‌اند. نتایج تحلیل رگرسیون محاسبه شده نشان داده شد تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیرگذار بوده است. با توجه به ضریب بتای محاسبه شده، این متغیر به میزان 162درصد تاثیر مثبتی بر عملکرد شغلی کارکنان داشت. یافته‌های حاصل از این پژوهش، نشان‌دهنده وجود رابطه‌ای مثبت و معنادار بین تعهد سازمانی و مدیریت استراتژیک و عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش استان لرستان است؛ به عبارت دیگر، با ارتقای سطح مدیریت استراتژیک در آموزش و پرورش این استان، شاهد افزایش تعهد سازمانی و در نهایت، بهبود عملکرد شغلی کارکنان خواهیم بود. همچنین، نتایج نشان داد که مدیریت استراتژیک می‌تواند بر تعهد سازمانی و عملکرد شغلی آنان اثر بگذارد.

کلمات کلیدی: مجله تعهدسازمانی، عملکردشغلی، مدیریت استراتژیک

ارجاع به مقاله
شعبانی ح. (1403). تاثیر تعهدسازمانی با مدیریت استراتژیک بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش (مطالعه موردی: کارکنان آموزش و پرورش استان لرستان). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 1-15. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2397

  • دفعات مشاهده مقاله: 19
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 20