بررسی اثربخشی درمان ذهنی سازی بر انعطاف پذیری شناختی و بهزیستی ذهنی و اضطراب در دختران نوجوان
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحدبروجرد، بروجرد، ایران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی درمان ذهنیسازی بر انعطافپذیری شناختی و بهزیستی ذهنی و اضطراب در دختران نوجوان میباشد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و آزمایش، مبتنی بر تحقیقات میدانی و کتابخانهای می باشد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر بروجرد در سال تحصیلی 1403-1402 درنظر گرفته شده است. برای تعیین حجم نمونه 30 نفر داوطلب واجد شرایط (حداقل حجم نمونه در مطالعات آزمایشی برای هر گروه حداقل 15 نفر توصیهشده است) انتخاب شده اند. برای گردآوری دادهها از ابزار: کلاسهای آموزشی ذهنیسازی توسط رویکرد بتمن و فوناگی (2016) و برای متغیرهای انعطافپذیري شناختی دنیس و وندروال (2010)، بهزیستی ذهنی دینر و همکاران (1985) و پرسشنامه اضطراب برک و همکارانش (۱۹۹5)، استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که: درمان ذهنیسازی بر انعطافپذیری شناختی دختران نوجوان اثربخشی لازم را داشته است. درمان ذهنیسازی بر بهزیستی ذهنی دختران نوجوان اثربخشی لازم را داشته است. درمان ذهنیسازی بر اضطراب دختران نوجوان اثربخشی لازم را داشته است.
- دفعات مشاهده مقاله: 12
- دفعات دانلود مقاله کامل : 7