مدیریت کلاس درس، هنر معلمان در کلاسداری در مدارس و مراکز آموزشی

  • شیرین فتحی 1
  • خلیل سعیدی 2
  • سیده صدیقه موسوی 3
  • 1 دبیر معارف اسلامی، آموزشگاه فاطمه زهرا (س)، متوسطه دوم، آموزش و پرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
  • 2 دبیرآموزشگاه شهید سهراب ناز متوسطه اول، مدیریت آموزش وپرورش شهرستان کنگان، بوشهر، ایران
  • 3 دبیر ادبیات آموزشگاه بنت الهدی صدر، متوسطه اول، آموزش و پرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 223-234
چاپ شده: 1400-02-27

چکیده

هدف ازنگارش این مقاله بررسی مدیریت کلاس درس ونحوه کلاسداری معلمان درمدارس و مراکز آموزشی است. مدیریت كلاس درس عبارت از رهبری كردن امور كلاس درس از طریق: تنظیم برنامه درسی، سازماندهی مراحل كار و منابع، سازماندهی محیط به منظور بالا بردن كار نظارت بر پیشرفت دانش آموزان و پیش بینی مسائل با لقوه است. تعریف دیگری از سازماندهی و مدیریت كلاس وجود دارد كه میتوان از آنها در رهبری كلاس درس، با تكیه بر بعد انسانی آن چنین تعریف كرد: مدیریت كلاسی عبارت است، از هنر به كار بردن دانش تخصصی و بهره گیری ازمهارت های كلاس داری در هدایت دانش آموزان به سوی اهداف مورد نیاز و جامعه. امروزه با وجود ایجاد تغییرات عمیق در نظام آموزش و پرورش و تغییر در سیاست ها و برنامه ریزی های آموزشی، بعضی از معلمان در رویارویی با مسائل و مشکلات آموزشی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و از روش های قدیم و مهارت های سنتی و انفرادی برای اداره ی کلاس خود استفاده کنند. همین امر باعث کندی شکل گیری فرایند یاددهی- یادگیری و آسیب پذیری امر آموزش شده است. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، به روش توصیفی تحلیلی به بررسی مدیریت کلاس درس می پردازد وسعی شده است ابتدا تعاریفی از مدیریت ومدیریت کلاس درس ارائه شود وسپس ضرورت و اهداف عمده مدیریت کلاس درس وعناصر موثرآن بیان گردد. درادامه به دانش آموزان مساله دارومدیریت کلاس در اشاره می گردد. درپایان پس ازبحث وبررسی به نقش الگویی معلم اشاره شده وراهبردهایی جهت مدیریت موثرکلاس درس بیان می گردد.

کلمات کلیدی: مدیریت کلاس درس، ضرورت واهداف، نقش الگویی معلم، راهبردها

ارجاع به مقاله
فتحی ش., سعیدی خ., & موسوی س. ص. (1400). مدیریت کلاس درس، هنر معلمان در کلاسداری در مدارس و مراکز آموزشی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 223-234. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1860

  • دفعات مشاهده مقاله: 487
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 323