نقشه کشی ذهنی، راهبردی نو درآموزش و یادگیری و روشهای رسم نقشه های ذهنی

  • خلیل سعیدی 1
  • محمد حسینی صالحی 2
  • شیرین فتحی 3
  • 1 دبیر آموزشگاه شهید سهراب ناز متوسطه اول، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کنگان، بوشهر، ایران
  • 2 دبیر فرهنگ و هنر آموزشگاه شهید محمد چاهی، متوسطه اول، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 قم، قم، ایران
  • 3 دبیر معارف اسلامی، آموزشگاه فاطمه زهرا (س)، متوسطه دوم، آموزش و پرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 14 (1399) , صفحه 211-219
چاپ شده: 1399-09-28

چکیده

هدف از نگارش این مقاله بررسی نقشه کشی ذهنی به عنوان روشی نوین درتدریس وآموزش می باشد. نقشه ذهنی، راهی آسان برای ایده‌پردازی طبیعی از طریق طوفان فکری است که بدون نگرانی بابت نظم و ساختار ایجاد می‌شود. مایند مپ به شما اجازه می‌دهد که به تفکرخلاق  و ایده‌های خود ساختاری بصری ببخشید و با آن قدرت تحلیل و یادآوری خود را افزایش دهید. نقشه ذهنی نموداری برای نمایش وظایف، کلمات، مفاهیم یا مواردی است که به یک مفهوم یا سوژه مرکزی مرتبط یا بر مبنای آن تنظیم شده‌اند و از یک طرح گرافیکی غیرخطی استفاده می‌کنند. چنین طرحی به کاربر اجازه می‌دهد تا چارچوبی شهودی برای یک مفهوم مرکزی بسازد. نقشه ذهنی قادر است فهرستی طولانی از اطلاعات یکنواخت را به نموداری رنگی، به‌یادماندنی و بسیار منظمی تبدیل کند که با کارکرد طبیعی مغز شما هماهنگ خواهد بود. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، به روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقشه های ذهنی می پردازد. درادامه به چگونگی طراحی یک نقشه ذهنی ونکات مهم درنقشه کشی ذهنی اشاره می گردد. سپش راههای مختلف برای رسم نقشه ذهنی بیان شده وبه مدیریت زندگی شخصی به کمک نقشه کشی ذهنی اشاره شده وتاثیرنقشه کشی ذهنی برروی مغر مورد تحلیل وبررسی قرارمی گیرد.

کلمات کلیدی: نقشه ذهنی، آموزش، یادگیری، نقشه کشی ذهنی، Mind Map

ارجاع به مقاله
سعیدی خ., حسینی صالحی م., & فتحی ش. (1399). نقشه کشی ذهنی، راهبردی نو درآموزش و یادگیری و روشهای رسم نقشه های ذهنی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(14), 211-219. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1861

  • دفعات مشاهده مقاله: 292
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 445