شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر گرایش سازمان به کارآفرینی با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (Fuzzy AHP) (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی پارس)
- 1 کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
- 2 دانشیار گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
- 3 استادیار گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
- 4 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
کارآفرینی سازمانی به عنوان مقوله ای که میتواند به سازمانها کمک کند تا با محیط سازگار بوده و از فرصتهای آن استفاده کرده و از تهدیدات آن دوری کنند، پا به عرصه گذاشت. اما اینکه چه عواملی در روند کارآفرین شدن سازمان مؤثر هستند و همچنین کدام یک از این عوامل از اهمیت بالایی برخوردار هستند، مواردی است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است. مدل سه شاخگی راهی بود که به وسیله آن، عوامل استخراج شده طبقه بندی شدند و سه معیار اصلی و بیست زیرمعیار برای این پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش، روش به کارگیری شده برحسب هدف، کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری، توصیفی و پیمایشی میباشد. پرسشنامه مقایسات زوجی با نظر اساتید طراحی شد و خبرگان متخصص در این زمینه و همچنین مدیران ارشد شرکت مورد مطالعه معیار و زیرمعیارها را مورد مقایسات زوجی قرار دادند. در رابطه با معیارها، عوامل زمینهای با 153/0 بیشترین وزن نهایی را دارا شدند. در زیرمعیارهای عامل ساختاری، راهبرد(073/0)، ساختار سازمانی(07/0) و فرآیندها(068/0) سه زیرمعیاری بودند که در رتبهبندی بیشترین وزنها را داشتند. زیرمعیارهای عامل رفتاری نیز مورد مقایسات زوجی قرار گرفت و در نهایت زیرمعیارهای آموزش با وزن 097/0، انگیزش با وزن 094/0 و فرهنگ سازمانی با وزن 085/0 در رتبههای برتر قرار گرفتند. در مورد زیرمعیارها عامل زمینهای نیز نتایج به این صورت بود: بستر قانونی با وزن 09/0، زیرساختها با وزن084/0و بازار با وزن 082/0 زیرمعیارهایی بودند که سه وزن بیشتر رتبهبندی را به خود اختصاص دادند.
- دفعات مشاهده مقاله: 188
- دفعات دانلود مقاله کامل : 157