تاثیر هوش تجاری بر عملکرد استارتاپ ها: تبیین نقش نوآوری، یادگیری شبکه ای و مدیریت دانش (مورد مطالعه: صنعت بیمه)
- 1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
چکیده
عملکرد کسب و کارهای نوپا به نوآوری وابسته است و آنچه که منجر به ایجاد تفاوت در عملکرد کسب و کارهای نوپا می گردد میزان هوشمندی تجاری و قابلیت های شبکه در آنها می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش تأثیر هوش تجاری بر عملکرد استارتاپ ها با تأکید بر نقش میانجی نوآوری و یادگیری شبکهای و مدیریت دانش می باشد.. پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل استارتاپ های صنعت بیمه در استان گیلان می باشد که بر اساس روش تمام شماری تعداد 41 شرکت فعال در بخش بیمه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری توسط نرم افزار آماری SmartPLS3 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که هوش تجاری بر نوآوری، یادگیری شبکهای، مدیریت دانش و عملکرد استارتاپ با شدت 681/0، 465/0 و 488/0 و در سطح معناداری بزرگتر از 96/1 تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که یادگیری شبکه ای و نوآوری بر عملکرد استارتاپ با شدت 538/0 و 505/0 و در سطح معناداری بزرگتر از 96/1 تاثیر معناداری دارد. اما تاثیر نواوری بر یادگیری شبکه ای مورد تایید قرار نگرفت. بر این اساس میتوان گفت که با ارتقای هوش تجاری، یادگیری شبکهای و نوآوری و مدیریت دانش، عملکرد استارتاپ های بخش بیمه را می توان ارتقاء بخشید.
- دفعات مشاهده مقاله: 29
- دفعات دانلود مقاله کامل : 35