طراحی و تبیین مدل بخش بندی بازار خودرو بر اساس مزایای مورد انتظار مصرف کنندگان
- 1 گروه مدیریت، مرکز خنج، دانشگاه آزاد اسلامی، خنج، ایران
چکیده
این پژوهش به بررسی بخشبندی بازار خودرو در ایران و تحلیل عوامل مؤثر بر آن میپردازد. با توجه به اهمیت روزافزون نیازها و ترجیحات متغیر مصرفکنندگان،يكي از رويكرد هايي كه امروزه براي بخش بندي بازار مورد استفاده قرار مي گيرد رويكرد "منافع پژوهي خريد" است .منافع پژوهي به انواع مزيت هايي اطلاق مي شود كه مصرف كنندگان در محصولات جستجو مي كنند..بنابراین، در این تحقیق بازار خودرو بر اساس مزایای مورد انتظار مصرف کنندگان خودرو در شهر شیراز بخش بندی مي شود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مصرف کنندگان کوئیک در شهر شيراز تشکیل داده و نمونه مشتمل بر 250 نفر از مصرف کنندگان در مناطق پنجگانه(شمال- جنوب- مركز- شرق- غرب) شهر شیراز است.ابزار پژوهش، پرسشنامه با مقیاس پنج درجه ای لیکرت است.مدل تحقيق با 27 متغير مورد ارزيابي قرار گرفت. تحلیل داده هاي تحقيق در سه مرحله است. در مرحله اول با استفاده از تحلیل عاملی تعداد متغیرها به پنج متغیر کاهش یافت سپس پنج متغیر استخراج شده به عنوان متغیر ورودی الگوریتم تحلیل خوشه ای K-Means در نظر گرفته شده ،بعد از اجرای تحلیل خوشه ای، بازار با توجه به مزایای مورد انتظار مصرف کنندگان به چهار بخش تقسیم شد.بعد از شناسایی بخش ها به آزمون فرضیات پرداخته شد. نتایج آزمون های آماری نشانگر وجود رابطه معنی داری بین عوامل " وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل، درآمد، وفاداری " با منافع مورد نظر مصرف کنندگان خودرو است که در قالب بخش های بازار ارائه شده است. در این تحقیق فرضیه های تاثیر جنسیت مصرف کنندگان و سن در انتخاب و خرید خودرو تایید نشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 37
- دفعات دانلود مقاله کامل : 62