تاثیر مسئولیت اجتماعی بر مزیت رقابتی شرکتها با نقش واسطه شهرت

  • زهرا دشتی 1
  • رضا بو به رژ 2
  • 1 استادیار، دانشکده حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 27 (1402) , صفحه 1536-1554
چاپ شده: 1402-12-29

چکیده

شرکتها به دنبال ایجاد شهرت مثبت هستند و یک استراتژی پراهمیت برای شرکتها جهت دستیابی به آن ، مسئولیت اجتماعی است. هدف از تحقیق شناسایی  نقش واسط شهرت در مسئولیت اجتماعی و مزیت رقابتی می باشد و دیگر این که یک شرکت چگونه  به صورت مستقیم و به وسیله اجرای مسئولیت اجتماعی، مزیت رقابتی به دست می آورد. جامعه آماری این تحقیق، 35 نفر از کارکنان شرکتهای پخش مواد شوینده در غرب شهر تهران بوده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد می باشد و برای پردازش داده ها و آزمون فرضیه ها از نرم افزارSMARTPLS 4.0  و روش معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اجرای فعالیت های مسئولیت اجتماعی ( محیطی، اخلاقی، بشردوستانه و قانونی ) منجر به افزایش شهرت شرکتها و در نتیجه ایجاد مزیت رقابتی می گردد. همچنین یافته ها نشان می دهد که اجرای فعالیت های اقتصادی منجر به ایجاد شهرت نمی گردد . در مقابل مشارکت فعال در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی محیطی منجر به ایجاد شهرت و در نتیجه ایجاد کننده وسیله ای  برای مزیت رقابتی شرکتها است. این بررسی دستورالعمل هایی را برای مدیران ارشد شرکتها ارائه می دهد  تا به وسیله استراتژی مسئولیت اجتماعی به صورت موثری برای بهبود شهرت و در نتیجه مزیت  رقابتی اقدام نمایند.

کلمات کلیدی: مسئولیت اجتماعی شرکت، شهرت شرکت، مزیت رقابتی شرکت

ارجاع به مقاله
دشتی ز., & بو به رژ ر. (1402). تاثیر مسئولیت اجتماعی بر مزیت رقابتی شرکتها با نقش واسطه شهرت. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(27), 1536-1554. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2609

  • دفعات مشاهده مقاله: 118
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 148