بررسی رابطه بین رفتار رهبری مدیران مدارس و اعتماد سازمانی معلمان

  • سودا ضربی 1
  • 1 دانش آموخته ی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 481-493
چاپ شده: 1403-03-20

چکیده

این پژوهش به بررسی رفتار رهبری و اعتماد سازمانی بین مدیران و معلمان در محیط کار اشاره دارد. هدف از این تحقیق شفاف سازی رابطه بین رفتار رهبری مدیران مدارس و اعتماد سازمانی معلمان است و اینکه رفتارهای رهبری یک مدیر مدرسه تا چه حد اعتماد سازمانی معلمان را برآورد می کند، می پردازد. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی و متوسطه به تعداد 7232 نفر در استان اردبیل انتخاب شد که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه براساس فرمول کوکران به 974 نفر انتخاب گردید، نمونه مورد مطالعه در سطح اطمینان 95% و فاصله خطای 0.5 و روش پژوهش پیمایشی همبستگی انجام شد. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه مقیاس کورت و ترزی(2005) استفاده شد. جهت تعیین روایی و پایایی ابزار از تکنیک های آلفای کرونباخ و تحلیل رگرسیونی استفاده شد. نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب ابزار بود. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار20 Spss  استفاده شد. نتایج بیانگر آن بودند که بین رفتارهای رهبری مستبدانه و همه ابعاد اعتماد سازمانی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. در حالی که رفتارهای رهبری مستبدانه ، تفویضی و دموکراتیک با تمام ابعاد اعتماد سازمانی رابطه عکس وجود دارد در مقایسه با رفتار رهبری مستبدانه ،رهبری دموکراتیک مهمترین عامل پیش بینی کننده اعتماد سازمانی می باشد بنابراین رهبری دموکراتیک حتی اگر در سطح پایین باشد تنها عامل مثبت و معنادار بین دانش آموزان، والدین و معلمان است. نتایج  پژوهش نشان می دهد که رفتارهای دموکراتیک یک مدیر نه تنها به اعتماد معلمان بلکه بر قابلیت اعتماد والدین و دانش آموزان نیز اثرگذار است بنابراین، مدیران مدارس باید در کارگاه های آموزشی جهت افزایش آگاهی خود و لزوم توجه به اهمیت رهبری دموکراتیک مشارکت بیشتری را داشته باشند.

کلمات کلیدی: رهبری دموکراتیک، رهبری مستبدانه، رهبری تفویضی، اعتماد سازمانی

ارجاع به مقاله
ضربی س. (1403). بررسی رابطه بین رفتار رهبری مدیران مدارس و اعتماد سازمانی معلمان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 481-493. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2456

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0