نقشه کشی ذهنی شیوه ای نوین در آموزش، مزایا و معایب نقشه های ذهنی

  • فاطمه عبدالهی 1
  • اعظم جوکارششده 2
  • 1 دبیرآموزشگاه فاطمه صدیقی متوسطه اول، اداره آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
  • 2 مدیرآموزشگاه فاطمه صدیقی متوسطه اول، اداره آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 27 (1402) , صفحه 1081-1092
چاپ شده: 1402-12-29

چکیده

هدف ازنگارش این مقاله بررسی نقشه کشی ذهنی به عنوان شیوه ای نوین درآموزش می باشد. نقشه ذهنی (MindMapping) یک تکنیک سازمانی مفید است که ایجاد یک نمودار بصری برای جمع‌آوری و ساختاردهی اطلاعات، ایده‌ها یا مفاهیم را شامل می‌شود. به نقشه ذهنی به‌عنوان روش جالب‌تری برای ایده‌پردازی فکر کنید. به جای روش سنتی یادداشت برداری برای تولید و سازماندهی ایده‌ها، نقشه ذهنی روشی گرافیکی برای طرح ایده‌ها و سازماندهی اطلاعات به شیوه‌ای آسان برای یادآوری است. نقشه کشی ذهنی سال هاست که در کشور های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و دانش اموزان و دانشجویان، معلمان واستادان کشور هایی مثل امریکا، آلمان، فنلاند، ژاپن و سایر کشور های توسعه یافته جهان از آن به عنوان یکی از روش های خلاصه نویسی استفاده می کنند ولی متاسفانه درایران مدت زیادی نیست که ازآن استفاده می کنند. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، به روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقشه های ذهنی می پردازد. درادامه به چگونگی طراحی یک نقشه ذهنی ونکات مهم درنقشه کشی ذهنی اشاره می گردد. سپس راههای مختلف برای رسم نقشه ذهنی بیان شده و نقش آن درآموزش مورد تحلیل وبررسی قرارمی گیرد.

کلمات کلیدی: نقشه ذهنی، تکنیک سازمانی، آموزش، مدیریت کلاس، مزایا ومعایب نقشه ذهنی

ارجاع به مقاله
عبدالهی ف., & جوکارششده ا. (1402). نقشه کشی ذهنی شیوه ای نوین در آموزش، مزایا و معایب نقشه های ذهنی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(27), 1081-1092. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2422

  • دفعات مشاهده مقاله: 104
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 117