رابطه بین رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق شغلی در بین معلمان فیزیک استان بابل (عراق)
- 1 آموزش و پرورش استان بابل (عراق)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق شغلی در بین معلمان فیزیک استان بابل با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری کلیه معلمان فیزیک استان بابل عراق بود که تعداد آن ها 120 نفر بودند که از بین آن ها 92 نفر به عنوان حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران تعیین شدند. روش نمونه گیری از نوع غیرتصادفی در دسترس بوده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش ابزارهای مختلفی هم چون پرسشنامه، مصاحبه و غیره جهت اندازهگیری متغیرها استفاده شده است. پرسشنامه رشد حرفه ای توسط اکفلیت و کوت (2005) می باشد و پرسشنامه بالندگی سازمانی توسط اسپایدز ۲۰۰۷ استفاده شده است وجهت اندازه گیري اشتیاق شغلی از پرسشنامه شائوفلی و بکر (2003) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی و اشتیاق شغلی با استفاده از نظرات اساتید راهنما و استادان و چندتن از صاحبنظران موضوعی برآورد گردیده است. ضرایب پایایی پرسشنامههای رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی و اشتیاق شغلی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به رشد حرفه ای (90/0)، بالندگی سازمانی (74/0) و اشتیاق شغلی (86/0) برآورد شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار آماری spss، نسخه 23 و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد اشتیاق شغلی در رابطه بین رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی نقش میانجی داشته است (202/0= β). هم چنین تاثیر رشد حرفه ای بر بالندگی سازمانی (244/0= β)، تاثیر رشد حرفه ای بر اشتیاق شغلی (440/0= β) و تاثیر اشتیاق شغلی بر بالندگی سازمانی (459/0= β) در بین معلمان فیزیک استان بابل عراق معنی دار بوده است (05/0>p).
- دفعات مشاهده مقاله: 108
- دفعات دانلود مقاله کامل : 144