رابطه بین رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق شغلی در بین معلمان فیزیک استان بابل (عراق)

  • محمود عبد الحکیم الجنابی 1
  • 1 آموزش و پرورش استان بابل (عراق)
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 27 (1402) , صفحه 1253-1264
چاپ شده: 1402-12-23

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق شغلی در بین معلمان فیزیک استان بابل با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری کلیه معلمان فیزیک استان بابل عراق بود که تعداد آن ها 120 نفر بودند که از بین آن ها 92 نفر به عنوان حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران تعیین شدند. روش نمونه گیری از نوع غیرتصادفی در دسترس بوده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش ابزارهای مختلفی هم چون پرسشنامه، مصاحبه و غیره جهت اندازه­گیری متغیرها استفاده شده است. پرسشنامه رشد حرفه ای توسط  اکفلیت و کوت (2005) می باشد و پرسشنامه بالندگی سازمانی توسط  اسپایدز ۲۰۰۷ استفاده شده است وجهت اندازه گیري اشتیاق شغلی از پرسشنامه شائوفلی و بکر (2003) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی و اشتیاق شغلی با استفاده از نظرات اساتید راهنما و استادان و چندتن از صاحب­نظران موضوعی برآورد گردیده است. ضرایب پایایی پرسشنامه­های رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی و اشتیاق شغلی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به رشد حرفه ای (90/0)، بالندگی سازمانی (74/0) و اشتیاق شغلی (86/0) برآورد شد. برای تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار آماری spss، نسخه 23 و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد اشتیاق شغلی در رابطه بین رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی نقش میانجی داشته است (202/0= β). هم چنین تاثیر رشد حرفه ای بر بالندگی سازمانی (244/0= β)، تاثیر رشد حرفه ای بر اشتیاق شغلی (440/0= β) و تاثیر اشتیاق شغلی بر بالندگی سازمانی (459/0= β) در بین معلمان فیزیک استان بابل عراق معنی دار بوده است (05/0>p).

کلمات کلیدی: رشد حرفه ای، بالندگی سازمانی، اشتیاق شغلی

ارجاع به مقاله
عبد الحکیم الجنابی م. (1402). رابطه بین رشد حرفه ای و بالندگی سازمانی با نقش میانجی اشتیاق شغلی در بین معلمان فیزیک استان بابل (عراق). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(27), 1253-1264. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2295

  • دفعات مشاهده مقاله: 108
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 144