نقش جهتگیری بازارگرایی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط بر اساس نقش واسطهای قابلیتهای بازاریابی
- 1 دانشجو
- 2 مدیر گروه گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه ارشاد دماوند، تهران، ایران
چکیده
هدف این مطالعه بررسی نقش جهتگیری بازارگرایی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط بر اساس نقش واسطه ای قابلیت های بازاریابی بوده است. این پژوهش در گروه پژوهش های کاربردی قرار میگیرد و دارای ماهیت همبستگی است همچنین داده های بصورت کمی و میدانی هستند. جامعه آماری کلیه شرکت های کوچک و متوسط صادرات محور در شهرک صنعتی شمس آباد تهران بوده است. در این راستا 73 پرسشنامه در سال 1402 جمعآوری و انتخاب گرديد. در همین راستا بر اساس الگوهای معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار SmartPLS3، به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار جهت گیری بازاریابی پاسخگو بر قابلیتهای توسعه محصول و قابلیت قیمت گذاری است. با این حال جهتگیری بازاریابی فعال بر قابلیت بازاریابی توسعه محصول و قیمت گذاری تأثیرمعناداری ندارد. همچنین قابلیتهای توسعه محصول و قابلیت قیمت گذاری اثر مثبت بر مزیت رقابتی تمایز دارد. مزیت رقابتی تمایز نیز بر عملکرد صادراتی اثر مثبت دارد. به همین ترتیب اثرات میانجی مزیت رقابتی تمایز بر رابطه قابلیتهای توسعه محصول و قابلیت قیمت گذاری و عمکلرد صادراتی تأیید شد. همچنین نقش میانجی قابلیتهای توسعه محصول و قابلیت قیمت گذاری بر رابطه جهت گیری بازاریابی پاسخگو و عملکرد صادراتی شرکت های کوچک و متوسط تأیید شد.
- دفعات مشاهده مقاله: 120
- دفعات دانلود مقاله کامل : 104