تاثیر خوانایی گزارش‌های سالانه و مربوط بودن ارزش اطلاعات حسابداری بر هزینه نمایندگی

  • الهام عبدلی 1
  • خدیجه خدابخشی پاریجان 2
  • 1 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
  • 2 استادیار.گروه حسابداری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 27 (1402) , صفحه 1013-1028
چاپ شده: 1402-12-29

چکیده

مدیریت شرکتی که مشکلات مالی یا چالش‌های مشابهی را تجربه می‌کند ممکن است عمداً اظهارات مالی را مبهم ارائه کند تا مشکلات مالی را از خوانندگان یا ذینفعان متعددی که از لحاظ خوانایی با مشکل مواجه هستند، پنهان کند. ازاین‌رو مطالعات حسابداری بر اهمیت خوانایی این‌گونه گزارش‌ها و پرهیز از تهیه گزارش‌های پیچیده، طولانی و مبهم تأکید کرده‌اند تا به‌راحتی توسط سرمایه‌گذاران قابل‌درک و قابل‌دسترسی باشند. بر همین اساس در این پژوهش به بررسی تأثیر خوانایی گزارش‌های سالانه و مربوط بودن ارزش اطلاعات حسابداری بر هزینه نمایندگی پرداخته شده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، از نوع تحقیقات پس رویدادی است و در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری قرار دارد که با استفاده از روش رگرسیون چندگانه به شیوه حداقل مربعات معمولی (OLS) به برآورد مدل می‌پردازد. به این منظور با استفاده از روش حذف سيستماتيك (غربال‌گری)، تعداد 125 شرکت پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1400-1395 به‌عنوان نمونه بررسی شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که خوانایی گزارش‌های سالانه و مربوط بودن ارزش اطلاعات حسابداری بر هزینه‌های نمایندگی تأثیر منفی و معناداری دارد.

کلمات کلیدی: خوانایی گزارش‌های سالانه، مربوط بودن ارزش اطلاعات حسابداری، هزینه نمایندگی

ارجاع به مقاله
عبدلی ا., & خدابخشی پاریجان خ. (1402). تاثیر خوانایی گزارش‌های سالانه و مربوط بودن ارزش اطلاعات حسابداری بر هزینه نمایندگی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(27), 1013-1028. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2283

  • دفعات مشاهده مقاله: 181
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 106