بررسی رابطه بین مولفه های برنامه های درسی با تربیت اخلاقی دانش آموزان

  • محمدحسن شکی 1
  • ام البنین قاسمی حاجی 2
  • سیاوش غلامی ورازگاهی 3
  • 1 گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر، قائم‌شهر، ایران
  • 2 دانشجوی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر، قائم‌شهر، ایران
  • 3 دانشجوی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر، قائم‌شهر، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 26 (1402) , صفحه 82-92
چاپ شده: 1402-07-03

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین مولفه های برنامه های درسی با تربیت اخلاقی دانش آموزان صورت گرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش تحقیق توصیفی - همبستگی می باشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو صورت کتابخانه ای میدانی می باشد و با بهره گیری از دو پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان بابل در سال 1400 – 1401 بوده که از بین آنها 317 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامه های ارزیابی برنامه درسی با 32 سئوال که توسط مرشادی و تربیت اخلاقی با 39 سئوال که توسط مقیم زاده در سال 1393 طراحی شدند پاسخ دادند. منظور توصيف داده ها، از روش­های آماری از قبیل آمار توصیفی، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف وآزمون نرمالیته، آزمون پیرسون و ازمون رگرسیون استفاده شده است. كليه جداول­ و نمودارهاي­ توصيفي ­و همچنين آزمون­ فرضيات­ تحقيق ­با استفاده­ از نرم‎ افزار SPSS نسخه ی 22 SPSS تفسیر شدند. نتایج نشان داد که تمامی مولفه های ارزشیابی درسی از منظر نمونه آماری با تربیت اخلاقی دارای ارتباط می باشد و برنامه درسی به حضور لحظه به لحظه و ارتباط عملی معلم با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر و سایر پرسنل اداری و آموزشی با یکدیگر در کلاس درس و محیط درس وابسته است. دانش آموزان از طریق تحلیل و تفسیر ادراکات خود، برنامه درسی را درک می کنند و در واقع برنامه درسی پاسخی است به آنچه که در محیط آموزشی مشاهده می کنند، می شنوند و برخورد می کنند، احساس می کنند، یاد می گیرند و انجام می دهند.

کلمات کلیدی: برنامه های درسی، تربیت اخلاقی، ارزشیابی، روش های یاددهی و یادگیری

ارجاع به مقاله
شکی م., قاسمی حاجی ا. ا., & غلامی ورازگاهی س. (1402). بررسی رابطه بین مولفه های برنامه های درسی با تربیت اخلاقی دانش آموزان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 82-92. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2151

  • دفعات مشاهده مقاله: 233
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 129