بازبینی تأثیرگذاری مشارکت مردمی در شرایط بحران

  • اسماعیل غلامی ورازگاهی 1
  • رضا محشورگله پردسری 2
  • مرتضی عشقی لیفکوهی 3
  • 1 فرمانده شیفت سازمان آتش نشانی رشت
  • 2 فرمانده شیفت سازمان آتش نشانی رشت
  • 3 جانشین فرمانده شیفت سازمان آتش نشانی رشت
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 24 (1402) , صفحه 493-505
چاپ شده: 1402-02-19

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بازبینی تاثیر گذاری مشارکت مردمی در شرایط بحران، بنابراین ابتدا تعریفی از مشارکت مردمی و بحران به صورت مفهومی ارائه شد. سپس با مرور پیشینه و تئوری های موجود در این زمینه چهار متغیر اعتماد اجتماعی، انزوا، پایگاه طبقاتی و احساس آنومی تبیین کننده های مشارکت شناخته شدند. پژوهش حاضر بر مبنای روش پیمایش استوار است. ابزار سنجش پرسشنامه است و برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری چند مرحله ای با استفاده از روش سهمیه ای و تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه نیز ۳۱۹ نفر شهروند است. نتایج آزمون های توصیفی از میانگین نسبتاً بالای تمایل مردم به مشارکت در هر دو بعد خبر می دهد؛ به طوری که میانگین مشارکت در زمان جنگ 55/65 و در حوادث طبیعی 94/68 است. نتایج آزمونهای آماری تحلیلی نیز در نهایت سه متغیر احساس آنومی، اعتماد اجتماعی و انزوای فردی را مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مردم در زمان بحران معرفی می کنند.

کلمات کلیدی: بحران، مشارکت مرمدی، احساس انزوای فردی، اعتماد اجتماعی

ارجاع به مقاله
غلامی ورازگاهی ا., محشورگله پردسری ر., & عشقی لیفکوهی م. (1402). بازبینی تأثیرگذاری مشارکت مردمی در شرایط بحران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(24), 493-505. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1886

  • دفعات مشاهده مقاله: 308
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 303