مروری بر تدریس اثربخش، عوامل موثر در تدریس معلمان و معرفی روشهایی برای پویاترکردن تدریس

  • بلقیس راستگو 1
  • صفیا احمدی 2
  • 1 کارشناسی زبان و ادبیات عرب، دبیردبیرستان قاضی، متوسطه اول، اداره آموزش و پرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
  • 2 کارشناسی ادبیات فارسی، دبیردبیرستان قدسیه، متوسطه اول، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ایرانشهر، سیستان و بلوچستان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 14 (1399) , صفحه 201-210
چاپ شده: 1399-09-27

چکیده

هدف ازنگارش این مقاله مروری برتدریس اثربخش، عوامل موثردرتدریس معلمان ومعرفی روشهایی برای پویاترکردن تدریس می باشد. تدریس بخشی از روند آموزش و پرورش است که یک رشته کردارهای به سامان و از پیش برنامه‌ریزی شده را در برمی‌گیرد و هدفش پیدایش شرایط دلخواه یادگیری از سوی معلم است. به آن بخش از کردارهای آموزشی که از سوی رسانه‌ها و بدون حضور و تعامل معلم با فراگیران رخ می‌دهد، تدریس گفته نمی‌شود و آموزش و پرورش معنایی بسیار گسترده‌تر از تدریس دارد. تدریس اثربخش معلم یکی از مهم‌ ترین عواملی است که درنهایت منجر به یادگیری بهتر فراگیران می‌شود. تدریس اثربخش باید فعالیتی منظم و مرتب و هدف‌دار باشد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری باشد و استاد و دانشجو بر هم تأثیر بگذارند. به طور کلی می توان گفت تدریس اثربخش تدریسی است که در آن تعلیم دهنده و تعلیم گیرنده هر دو در جریان آموزش نقش داشته باشند. معلم (تعلیم دهنده) از نوین ترین و بهترین روش ها برای ارائه مطالب آموزشی استفاده کند به طوری که ذهن و خلاقیت دانش آموز (تعلیم گیرنده) برانگیخته شود و بتواند علاوه بر درک مطالب در مورد آن ها اظهار نظر کند و یا حتی آن ها را مورد انتقاد قرار دهد. این مقاله که ابزارجمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است به روش توصیفی تحلیلی به بررسی تدریس می پردازد وسعی شده است ابتدامفاهیم مربوط به تدریس اثربخش و ویژگیهای آن بیان گردد. درادامه عوامل موثردرتدریس معلمان بیان شده وضمن تحلیل وبررسی موضوع به استراتژی های یادگیری دانش محوراشاره شده وروشهایی جهت پویاترکردن تدریس معلمان واثربخشی تدریس بیان می گردد.

کلمات کلیدی: تدریس، تدریس اثربخش، ترفندهای تدریس، شرایط تدریس خوب، استراتژی های یادگیری دانش محور

ارجاع به مقاله
راستگو ب., & احمدی ص. (1399). مروری بر تدریس اثربخش، عوامل موثر در تدریس معلمان و معرفی روشهایی برای پویاترکردن تدریس. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(14), 201-210. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1778

  • دفعات مشاهده مقاله: 838
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 723