نقش مديريت استرس در سازمانهای دولتی و مراکز آموزشی
- 1 بهورزخانه بهداشت اسلام آباد، شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرامه، دانشگاه علوم پزشکی فارس، ایران
- 2 آموزگار دبستان شهید محمدرحیم زارعی اسلام آباد، مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خرامه، فارس، ایران
- 3 دبیر مدارس متوسطه اول، اداره آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
چکیده
“استرس” يک واقعيت انکارناپذير در زندگي كنوني است و گريز از آن امکانپذیر نيست. ضرورتي ندارد كه استرس به تمامي از زندگي حذف شود. بدون استرس، زندگي چنان ساكن و راكد خواهد شد كه جز به تنبلي و كودني ذهني نميانجامد اما از سوي ديگر، افزايش استرس نيز نظام و سيستم تعادل بدن را بههم ميريزد و كارايي مطلوب را دچار اختلال ميسازد و تنها راه مقابله با استرس «مديريت استرس» است. این روزها استرس به جزئی جداییناپذیر از زندگی همه ما تبدیل شده است. سرعت زیاد زندگی باعث میشود بسیاری از اوقات احساس کنیم تحتفشار هستیم و نمیتوانیم عملکرد کافی داشته باشیم. با وجود اینکه به نظر میرسد استرس با دنیای مدرن در ارتباط نزدیک است، ریشهی این هیجان به هزاران سال پیش میرسد. در گذشته استرس برای بقا ضرورت داشته است. نیاکانمان در برابر خطرات بیرونی این هیجان را تجربه میکردند تا بتوانند جان خود را با واکنشهای جنگ یا گریز نجات دهند؛ بنابراین استرس فواید محافظتی خاصی برایمان دارد، اما از آنجایی که میتواند کارکرد عادی را مختل کند، باید راهکارهای مدیریت استرس را یاد بگیریم. در ادامه، نگاهی دقیقتر به این هیجان خواهیم داشت. اين پژوهش با هدف بررسي نقش مديريت استرس بر بهبود عملكرد كاركنان سازمان ها ومراکز آموزشی صورت گرفته است و روش آن توصيفي و تحليلي و از نوع كتابخانه اي است. يكي از موضوعات پراهميت در دنياي پرتكاپوي امروزي بحث استرس و فشارهاي عصبي و رواني است. فشارهاي عصبي به عنوان مهم ترين عامل به وجود آورنده امراض روحي، جسمي و رفتاري انسانها توجه پزشكان، روانشناسان و دانشمندان علوم رفتاري و مديريت را به خود معطوف نموده است. بنابراين مديريت و شناسايي ميزان استرس مي تواند اطلاعات گرانبهايي در خصوص برنامه ريزي براي به حداقل رساندن استرس ها و مقابله با آن و جلوگيري و پيشگيري از فرسودگي شغلي در اختيار مسئولين كشور قرار دهد تا آنان با اتخاذ تدابير منطقي در محيط كار، فضاي آرامي را بوجود آورند تا كاركنان دچار مشكلات روحي، رواني و فشار ناشي از محيط كار و عوامل دورن سازماني نشوند.
- دفعات مشاهده مقاله: 349
- دفعات دانلود مقاله کامل : 245