بررسی نقش مدیریت زنجیره تامین در رقابت‌پذیری (مورد مطالعه: فرآورده های گوشتی شهر تهران)

  • حمید کاکائی 1
  • ژاله احمدفرد 2
  • الهام نورائی 3
  • هوشنگ مومنی وصالیان 4
  • 1 دانشجوی دکتری اقتصاد سنجی و مدرس دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ايران
  • 2 کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی، گرایش تکنولوژی موارد غذایی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
  • 3 دانشجوی دکتری اقتصاد بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، تهران، ايران
  • 4 استادیار گروه اقتصاد واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 23 (1401) , صفحه 894-906
چاپ شده: 1401-12-19

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی نقش مدیریت زنجیره تامین در رقابت‌پذیری شرکت‌ها است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 200 نفر از مدیران و سرپرستان فروش فرآورده­های گوشتی در شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و جدول مورگان، تعداد 101 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم­افزار PLS و با استفاده از آزمون‌های تی معناداری و ضرایب مسیر انجام پذیرفته است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد مدیریت زنجیره تامین نقش مثبت و معناداری در رقابت‌پذیری شرکت‌های فرآورده گوشتی شهر تهران دارد. نتایج نشان داد که مدیریت زنجیره تامین نقش مثبتی بر قیمت­ها، کیفیت و قابلیت اعتماد محصول، سرعت در تحویل، قابلیت اعتماد در تحویل و انعطاف‌پذیری محصولات دارد. به مدیران و مسئولان فروشگاه‌ها پیشنهاد می­گردد توجه ویژه­ای به مقوله مدیریت زنجیره تامین در راستای بهبود رقابت‌پذیری خودشان داشته باشند.

کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تامین، رقابت پذیری، فرآورده های گوشتی

ارجاع به مقاله
کاکائی ح., احمدفرد ژ., نورائی ا., & مومنی وصالیان ه. (1401). بررسی نقش مدیریت زنجیره تامین در رقابت‌پذیری (مورد مطالعه: فرآورده های گوشتی شهر تهران). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(23), 894-906. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1753

  • دفعات مشاهده مقاله: 286
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 274