مروری بر رابطه مالکیت روان‌شناختی دانش، پنهان‌سازی دانش با نقش میانجی اعتماد و رهبری اخلاقی بر این رابطه

  • ماشاالله ولیخانی دهاقانی 1
  • آرش محمدی 2
  • 1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری، مدیریت تطبیقی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 2172-2188
چاپ شده: 1401-03-27

چکیده

 مدیریت دانش در سازمان‌ها دارایی‌های دانشی را به فرصت­هایی برای مزیت‌های رقابتی پایدار تغییر می‌دهد به طوری که منابع ناملموس به عنوان دارایی‌های حیاتی سازمان، به مزیت رقابتی پایدار و موفقیت بلند مدت سازمان­ها منجر خواهند شد. کانلی و همکاران خاطر نشان کردند کارکنان تصمیم می­ گیرند که اجازه­ی دسترسی دیگران را به دانش موجود نزد خود ندهند. این رفتار کارکنان با عنوان پنهان­ سازی دانش شناخته شده است. پنهان­ سازی دانش به تلاش عمدی شخص برای جلوگیری یا پنهان کردن دانش درخواست شده­ ی همکاران یا دیگر اعضای سازمان اشاره می­ کند. اگر افراد قابلیت یادگیری استفاده خلاقانه از دانش در سازمان‌ها را دارا باشند، به الگوی جدید تفکر دست می‌یابند که می‌توانند به تعریف مجدد امور و شیوه انجام آن‌ها بپردازند، اما پنهان کردن دانش می‌تواند موفقیت و بقای سازمان را به خطر اندازد. عوامل بسیاری در پنهان کردن دانش موثر هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی پنهان­ سازی دانش با مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش و با تمرکز بر رابطه مالکیت روان­شناختی دانش، اعتماد و رهبری اخلاقی است. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانه­ ای و مرور کتب و مقالات مرتبط به دسته­ بندی عوامل پنهان سازی دانش و ارائه مدل مفهومی پرداخته شده است.

کلمات کلیدی: اعتماد، پنهان سازی دانش، رهبری اخلاقی، مدیریت دانش، مالکیت روان شناختی

ارجاع به مقاله
ولیخانی دهاقانی م., & محمدی آ. (1401). مروری بر رابطه مالکیت روان‌شناختی دانش، پنهان‌سازی دانش با نقش میانجی اعتماد و رهبری اخلاقی بر این رابطه. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 2172-2188. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1383

  • دفعات مشاهده مقاله: 237
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 307