مروری بر رابطه مالکیت روانشناختی دانش، پنهانسازی دانش با نقش میانجی اعتماد و رهبری اخلاقی بر این رابطه
- 1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
- 2 دانشجوی دکتری، مدیریت تطبیقی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
مدیریت دانش در سازمانها داراییهای دانشی را به فرصتهایی برای مزیتهای رقابتی پایدار تغییر میدهد به طوری که منابع ناملموس به عنوان داراییهای حیاتی سازمان، به مزیت رقابتی پایدار و موفقیت بلند مدت سازمانها منجر خواهند شد. کانلی و همکاران خاطر نشان کردند کارکنان تصمیم می گیرند که اجازهی دسترسی دیگران را به دانش موجود نزد خود ندهند. این رفتار کارکنان با عنوان پنهان سازی دانش شناخته شده است. پنهان سازی دانش به تلاش عمدی شخص برای جلوگیری یا پنهان کردن دانش درخواست شده ی همکاران یا دیگر اعضای سازمان اشاره می کند. اگر افراد قابلیت یادگیری استفاده خلاقانه از دانش در سازمانها را دارا باشند، به الگوی جدید تفکر دست مییابند که میتوانند به تعریف مجدد امور و شیوه انجام آنها بپردازند، اما پنهان کردن دانش میتواند موفقیت و بقای سازمان را به خطر اندازد. عوامل بسیاری در پنهان کردن دانش موثر هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی پنهان سازی دانش با مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش و با تمرکز بر رابطه مالکیت روانشناختی دانش، اعتماد و رهبری اخلاقی است. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانه ای و مرور کتب و مقالات مرتبط به دسته بندی عوامل پنهان سازی دانش و ارائه مدل مفهومی پرداخته شده است.
- دفعات مشاهده مقاله: 237
- دفعات دانلود مقاله کامل : 307