تبیین عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد با رویکرد نقشه فازی

  • روح اله دوران 1
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 1293-1309
چاپ شده: 1401-02-28

چکیده

هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی ابعاد، ویژگی‌ها و شاخص‌های موثر بر فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد است. برای تحلیل فرهنگ سازمانی از مدل دنیسون استفاده شد. این مدل فرهنگ سازمان را بر اساس چهار بعد درگیر کارشدن، سازگاری، یکپارچگی و ماموریت و سه شاخص اصلی به ازای هر بعد، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این تحقیق، طیف لیکرتی که در مدل دنیسون به کار می‌رود با استفاده از منطق فازی دقیق شده است. داده‌های تحقیق از توزیع پرسشنامه در بین 70 نفر از کارکنان اداره کل و مراکز آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد جمع‌آوری گردید. در تحلیل داده ها ابتدا از شیوه های تحلیل عامل اکتشافی برای شناسایی عوامل مکنون فرهنگ سازمانی استفاده گردید. سپس از شیوه آزمون ناپارامتریک فازی برای ارزیابی شکافهای فرهنگی بین وضعیت موجود و ایده آل استفاده گردید. مطابق با نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دوازده عامل فرهنگ سازمانی به عنوان عوامل مکنون شناسایی و شاخص‌های برازندگی در مورد آنها تایید شد. نتایج آزمون ناپارامتریک فازی مبین این است که بین وضعیت موجود و مطلوب مؤلفه ها، شاخصها و ویژگیهای فرهنگ سازمانی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای یزد شکاف معنی داری وجود دارد. نقشه فازی فرهنگ سازمانی اداره کل نشان دهنده این است که شاخصهای توانمندسازی و ارزشهای بنیادین و ویژگی اصلی سازگاری، نقاط قوت و شاخصای تیم گرایی و نیت و جهت استراتژیک و ویژگی اصلی مأموریت، نقاط ضعف فرهنگ سازمانی هستند.

کلمات کلیدی: آموزش فنی و حرفه ای، فرهنگ سازمانی، نقشه فازی

ارجاع به مقاله
دوران ر. ا. (1401). تبیین عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد با رویکرد نقشه فازی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 1293-1309. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1325

  • دفعات مشاهده مقاله: 180
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 158