بررسی رابطه بین رقابت محصول و محتوای اطلاعاتی با تأکید بر مالکان نهادی

  • فاطمه امینی زاده 1
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 954-972
چاپ شده: 1401-02-28

چکیده

يكي از عناصر كليدي گزارش‌هاي مالي، سود خالص است که به‌عنوان يكي از مهم‌ترين معيارهاي ارزيابي عملكرد و تعيین‌كننده ارزش بنگاه اقتصادي تلقي مي‌گردد و همواره مورد استفاده طيف وسيعي از استفاده‌كنندگان گزارش‌هاي مالي قرار مي‌گيرد. با توجه به این مهم، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مالکیت نهادی بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و محتوای اطلاعاتی سود است. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 120 شرکت پذیرفته­شده طی سال‌های 1390 تا 1399 است. روش پژوهش توصیفی -پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها علی -همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای آزمون فرضیه­ها از روش رگرسیونی و مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رقابت در بازار محصول تأثیر مثبت و معناداری بر محتوای اطلاعاتی سود دارد و همچنین، مالکیت نهادی بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و محتوای اطلاعاتی سود، تأثیر مثبت و معناداری دارد.

کلمات کلیدی: رقابت در بازار محصول، مالکیت نهادی، محتوای اطلاعاتی سود

ارجاع به مقاله
امینی زاده ف. (1401). بررسی رابطه بین رقابت محصول و محتوای اطلاعاتی با تأکید بر مالکان نهادی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 954-972. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1324

  • دفعات مشاهده مقاله: 390
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 373