ارائه راهکارهای رفع موانع توسعه بازار صنعت دارویی ایران با رویکرد تحلیل خاکستری

  • مه لقا عباس زاده 1
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازارگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 973-994
چاپ شده: 1401-02-28

چکیده

استراتژی توسعه بازار یک برنامه استراتژیک کوچک است که برای کمک به شرکت‌ها به منظور معرفی و انتقال محصولات جدید به بازار، افزایش سهم موجود خود در بازار و یا گسترش استفاده از محصولات فعلی خود برای انجام کارهای جدید طراحی شده است. هدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی موانع توسعه بازار صنعت دارویی ایران و رشد این صنعت با تکنیک دلفی فازی، وزن­دهی و اولویت­بندی آن­ها با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری است. بدین منظور ابتدا با مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد موانع توسعه بازار صنعت دارویی شناسایی سپس با توجه به نظر 25 نفر از اساتید دانشگاه مدل بومی موانع توسعه بازار این صنعت طراحی گردید. آنگاه با استفاده از نظرات خبرگان و ماتریس­های مقایسات زوجی و روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری به سطح­بندی ابعاد پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاضر می­تواند دید جامعی را به مدیران ارشد صنایع دارویی ایران در راستای رفع موانع توسعه بازار ارائه نماید.

کلمات کلیدی: موانع، توسعه بازار، صنعت دارویی، تکنیک دلفی فازی، تحلیل حاکستری، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری.

ارجاع به مقاله
عباس زاده م. ل. (1401). ارائه راهکارهای رفع موانع توسعه بازار صنعت دارویی ایران با رویکرد تحلیل خاکستری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 973-994. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1313

  • دفعات مشاهده مقاله: 290
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 338