بررسی رابطه فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور واحد مراغه، ایران
- 2 کارشناسی مدیریت امور دفتری، دانشگاه علمی کاربردی شهرداری بانه، واحد کردستان، ایران
- 3 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران
چکیده
فرهنگ سازمانی یک موضوع مهم مدیریت منابع انسانی است که بر موفقیت و پایداری یک شرکت تأثیر میگذارد. در محیطهای سازمانی، فرهنگ آنچه را که در مورد یک سازمان منحصر به فرد است، توصیف میکند، همانطور که توسط باورها و ارزش های مشترک ایجاد شده توسط بنیانگذاران بیان می شود و از راههای مختلف ارتباط برقرار میشود. این ادراکات و رفتار کارکنان و همچنین اصولی را که برای اعضای یک سازمان اعمال میشود شکل میدهد. رضایت شغلی به احساسات یک کارمند در مورد شغل خود اشاره دارد و اغلب در رابطه با فرهنگ سازمانی و سایر متغیرها مانند تعهد شغلی، عملکرد و تعهد سازمانی مورد مطالعه قرار میگیرد. تعهد سازمانی به این اشاره دارد که آیا یک کارمند مایل به ادامه کار در یک سازمان است یا آن را ترک میکند. کارکنان تمایل دارند به سازمانهایی جذب شوند که دارای فرهنگی هستند که برای کار آنها ارزش قائل است و بر رفاه سازمانی تمرکز دارد. بین فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت وجود دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 492
- دفعات دانلود مقاله کامل : 337