ادراک از کیفیت خدمات حسابرسی و تمایلات رفتاری صاحبکار

  • علیرضا مهرآذین 1
  • زهرا آرزوبخش 2
  • 1 گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
  • 2 کارشناس ارشد حسابداري، گروه حسابداري، واحد نيشابور، دانشگاه آزاد اسلامي، نيشابور، ايران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 169-198
چاپ شده: 1401-01-18

چکیده

هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ابعاد کیفیت حسابرسی درک شده در تمایلات رفتاری مشتریان خدمات حسابرسی (صاحبکار) است. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و مدیر مالی شرکتهای حسابرسی شده توسط موسسات عضو در جامعه حسابداران رسمی ایران بود. در این تحقیق، ابعاد کیفیت حسابرسی از منظر تکنیک، کارکرد و استقلال به عنوان متغیر مستقل و تمایلات رفتاری بازار شامل تکرار خرید خدمات (تمدید قرارداد حسابرسی)، قصد خرید بیشتر (دریافت خدمات غیر حسابرسی)، معرفی موسسه حسابرسی به دیگران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمرة تحقیقات بنیادی قرار دارد. ابزار جمع آوری داده­ها، پرسشنامه استاندارد گبرمیکائیل (2019) بود. بر اساس روش کوکران 239 پرسشنامه انتخاب و مورد آزمون قرار گرفت. به منظور تحليل داده‌ها ابتدا ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و آمار توصیفی بررسی و سپس از رویکرد معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و آزمون­های نشانگرهای برازش برای تایید و رد فرضیه های تحقیق استفاده گرديده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد کیفیت حسابرسی تکنیکی، کارکردی و استقلال حسابرس با تمایلات رفتاری (تمدید قرارداد حسابرسی، قصد استفاده از خدمات غیر حسابرسی و معرفی مؤسسه حسابرسی به دیگران) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

کلمات کلیدی: کیفیت حسابرسی، کیفیت کارکردی، کیفیت تکنیکی، استقلال حسابرس، تمایلات رفتاری

ارجاع به مقاله
مهرآذین ع., & آرزوبخش ز. (1401). ادراک از کیفیت خدمات حسابرسی و تمایلات رفتاری صاحبکار. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 169-198. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1219

  • دفعات مشاهده مقاله: 394
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 416