ادراک از کیفیت خدمات حسابرسی و تمایلات رفتاری صاحبکار
- 1 گروه حسابداری، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
- 2 کارشناس ارشد حسابداري، گروه حسابداري، واحد نيشابور، دانشگاه آزاد اسلامي، نيشابور، ايران
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ابعاد کیفیت حسابرسی درک شده در تمایلات رفتاری مشتریان خدمات حسابرسی (صاحبکار) است. جامعه آماری این تحقیق اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و مدیر مالی شرکتهای حسابرسی شده توسط موسسات عضو در جامعه حسابداران رسمی ایران بود. در این تحقیق، ابعاد کیفیت حسابرسی از منظر تکنیک، کارکرد و استقلال به عنوان متغیر مستقل و تمایلات رفتاری بازار شامل تکرار خرید خدمات (تمدید قرارداد حسابرسی)، قصد خرید بیشتر (دریافت خدمات غیر حسابرسی)، معرفی موسسه حسابرسی به دیگران به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. تحقیق حاضر در زمرة تحقیقات بنیادی قرار دارد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه استاندارد گبرمیکائیل (2019) بود. بر اساس روش کوکران 239 پرسشنامه انتخاب و مورد آزمون قرار گرفت. به منظور تحليل دادهها ابتدا ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و آمار توصیفی بررسی و سپس از رویکرد معادلات ساختاری و تحلیل مسیر و آزمونهای نشانگرهای برازش برای تایید و رد فرضیه های تحقیق استفاده گرديده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد کیفیت حسابرسی تکنیکی، کارکردی و استقلال حسابرس با تمایلات رفتاری (تمدید قرارداد حسابرسی، قصد استفاده از خدمات غیر حسابرسی و معرفی مؤسسه حسابرسی به دیگران) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 394
- دفعات دانلود مقاله کامل : 416