تجربیات کارآموزی به تصمیم گیری شغلی مطمئن در حرفه شغلی
- 1 دانشجوی کارشناس ارشد حسابداری بخش عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
برنامه کارآموزی دانشجویان فارغ التحصیل برای کاوش شغلی در دانشگاه های ایران آموزش ساختار یافته و تجربه عملی را از طریق دوره های کارآموزی برای طیف گسترده ای از مشاغل در سطح دکترا ارائه می دهد. مدل برنامه نگرش کارآفرینانه به رشته ی تحصیلی با موفقیت در دانشگاه های ایران تکرار شد. در اینجا، ما دادههای نتیجه را برای مجموع 40 دانشجوی دکترا شرکتکننده در برنامههای نگرش کارآفرینانه به رشته ی تحصیلی و تجربیات کارآموزی از سالهای 1395 تا 1399 و 1399 تا 1400 ارائه میکنیم. برنامه های کارآموزی در دو سایت مشارکت، نرخ تکمیل کارآموزی و نتایج کلی قابل مقایسه را نشان داد. با استفاده از دادههای نظرسنجی، گروه متمرکز و مصاحبه فردی، متوجه میشویم که این برنامهها مهارتهای توسعه شغلی را در اختیار دانشجویان قرار میدهند، در حالی که اعتماد دانشجویان را به کاوش شغلی و تصمیمگیری افزایش میدهند. کارآموزی، به ویژه، توسط دانشجویان برای افزایش توانایی آنها در تشخیص یک حوزه انتخابی شغلی و افزایش اعتماد به نفس در پیگیری آن حرفه درک شد. ما دادههایی را ارائه میکنیم که نشان میدهد مشارکت در برنامه زمان متوسط را به درجه تغییر نمیدهد و ممکن است به برخی از کارآموزان کمک کند تا از "پساداکتری پیش فرض" اجتناب کنند. یافتههای ما نشان داد که وسعت سرمایه گذاری مورد نیاز، اهداف دوره های کارآموزی، تعداد فعالیت های حرفه مناسب مد نظر، توانایی و شایستگی مدیریت دوره های کارآموزی، همکاری و ارتباطات مدیران دانشگاه، عدم قطعیت و شاخص های مرتبط با ریسک، وابستگی با بازارکار، تنوع گونه ها و نوع کارآفرینی، تعداد سطوح سلسله مراتبی برای تصمیم گیری و قوانین و مقررات، شاخص های موثر در انتخاب دوره های کارآْموزی برای افزایش خلاقیت برای ورود به بازارکار توسط دانشجویان بوده است.
- دفعات مشاهده مقاله: 478
- دفعات دانلود مقاله کامل : 274