بررسی تأثیر بازاریابی تجربی و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در بین مشتریان بانک سپه

  • سید اسماعیل مومنی 1
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 18 (1400) , صفحه 99-120
چاپ شده: 1400-07-06

چکیده

برند بانک سپه به عنوان نخستین بانک دولتی ایرانی، نقش محوری در رفتار مشتریان بانکهای ایرانی ایفا می‌کند بانک سپه با ایجاد روابط قدرتمند بین مشتری و برند خود، تأثیر شگرفی بر توسعه صنعت بانکداری در ایران گذاشته است. ایجاد چنین روابط قدرتمندی موجب شکل‌گیری پیوندهای احساسی عمیق و در نهایت عشق به برند بین مشتریان بانک سپه و برند سپه شده است. ایجاد و تقویت پیوندهای قدرتمند عاطفی، مشریان را به مدافعانی سرسخت برای برند تبدیل می‌کند که نتیجة آن ایجاد سرمایه‌ای هنگفت برای بانک سپه است که باعث شده بانک سپه در زمره یکی از بهترین بانکهای خاور میانه قرار گیرد. در اين پژوهش، با استفاده از مدلي تحقيقاتي، تأثير بازاريابي تجربي بر تعهد به برند با درنظرگرفتن متغيرهاي ميانجي دلبستگي به برند، اعتماد به برند و وفاداري به برند در بین مشتریان بانک سپه، با استفاده از مدلسازي معادلات ساختاري بررسي شده است. ابزار گردآوري اطلاعات، پرسشنامه بود. پاسخ پرسشنامه ها از ميان 384 نفر مشتریان بانک سپه جمع آوري شد. روايي پرسشنامه از طريق مباني نظري و نظر خبرگان و پايايي آن از طريق آلفاي كرونباخ تأييد شد. يافته هاي پژوهش نشان دادند بازاريابي تجربي در دلبستگي مشتري به برند، وفاداري مشتري به برند و اعتماد مشتري به برند در بانک سپه تأثيرگذار است و موجب تعهد مشتري به برند سپه ميشود. پیشنهاد میشود سایر بانک ها، بانک سپه را در برند سازی و بازایابی تجربی الگو قرار داده تا شاهد رشد و شکوفایی صنعت بانکداری کشور باشیم.

کلمات کلیدی: بازاریابی تجربی، تعهد برند، دلبستگی برند

ارجاع به مقاله
مومنی س. ا. (1400). بررسی تأثیر بازاریابی تجربی و دلبستگی به برند بر تعهد به برند در بین مشتریان بانک سپه. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(18), 99-120. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/966

  • دفعات مشاهده مقاله: 249
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 227