عملکرد بازاریابی در دوران بلوغ و استراتژیهای بازاریابی موثر
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش استراتژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی منحنی رشد محصول و تاثیر استراتژیهای مناسب بازاریابی بر افزایش زمان دوران بلوغ در این منحنی است. تحقیق حاضر یک تحقیق تجربی است که به سنجش تاثیر استراتژیهای بازاریابی انتخاب شده توسط شرکتها بر عملکرد بازاریابی میپردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر واردکنندگان و توزیع کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی لورئال در شهر تهران است. به منظور دستیابی به نمونه تحقیق از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. حجم نمونه تحقیق حاضر 70 پاسخ دهنده میباشد. پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار جمع آوری دادهها، تحلیل همبستگی متغیرهای تحقیق، در نهایت به تحلیل رگرسیون برای آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بازار فروش محصولات آرایشی بهداشتی، استراتژی های بازاریابی افزایش میزان مصرف، استراتژی توسعه بازار، استراتژی افزایش رشد حجم فروش و استراتژی افزایش نفوذ بر آمیخته بازاریابی در مرحله بلوغ محصول تاثیرگذار هستند؛ و استراتژی های بازاریابی حفظ سهم بازارکنونی، تاثیر معناداری بر آمیخته بازاریابی این مرحله بلوغ عمر محصول ندارند. علاوه براین نتایج تحقیق نمایانگر عدم تاثیر آمیخته بازاریابی محصول و قیمت بر عملکرد بازاریابی در مرحله بلوغ محصول است اما آمیخته ترویج و توزیع بر عملکرد بازاریابی در این مرحله تاثیرگذار میباشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 158
- دفعات دانلود مقاله کامل : 191