مدل های فرهنگ سازمانی و شرکت های دانش بنیان
- 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، مرکزی، ایران
- 2 استادیار، دکتری مدیریت صنعتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران
چکیده
فرهنگ سازمانی موضوعی است كه در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یكی از مباحث اصلی و كانونی مدیریت را تشكیل داده است. بهموجب آییننامه تشخیص شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، شرکتهای دانشبنیان، مؤسسات خصوصی یا تعاونی هستند که بهمنظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و درنهایت تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزشافزوده فراوان (بهویژه در تولید نرمافزارهای مربوط) تشکیل میشود. هدف از مقاله حاضر معرفی انواع فرهنگ سازمانی و مدلهای فرهنگ سازمانی با مرور ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش می باشد. در این تحقیق روش پژوهش استفاده شده توصیفی و کتابخانه ای است. با بررسی مبانی نظری فرهنگ سازمانی، انواع مدلهای مورد استفاده در این حوزه شناسایی و سپس با معرفی شرکتهای دانشبنیان پرداخته شده است. از نتایج تحقیق حاضر محققان حوزه مدیریت در تمامی گرایشها و همچنین شرکتهای دانش بنیان میتوانند بهره مند گردند.
- دفعات مشاهده مقاله: 266
- دفعات دانلود مقاله کامل : 363