مدل های فرهنگ سازمانی و شرکت های دانش بنیان

  • عاصفه معصومی 1
  • عمّار فیضی 2
  • 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، مرکزی، ایران
  • 2 استادیار،‌ دکتری مدیریت صنعتی،‌دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 64-85
چاپ شده: 1400-03-03

چکیده

فرهنگ سازمانی موضوعی است كه در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یكی از مباحث اصلی و كانونی مدیریت را تشكیل داده است. به‌موجب آیین‌نامه تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به‌منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و درنهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان (به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط) تشکیل می‌شود. هدف از مقاله حاضر معرفی انواع فرهنگ سازمانی و مدل­های فرهنگ سازمانی با مرور ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش می­ باشد. در این تحقیق روش پژوهش استفاده شده توصیفی و کتابخانه­ ای است. با بررسی مبانی نظری فرهنگ سازمانی، انواع مدل­های مورد استفاده در این حوزه شناسایی و سپس با معرفی شرکت­های دانش­بنیان پرداخته شده است. از نتایج تحقیق حاضر محققان حوزه مدیریت در تمامی گرایش­ها و همچنین شرکت­های دانش بنیان می­توانند بهره ­مند گردند.

کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، شرکت های دانش بنیان، دانش، مدل های شایسته محوری

ارجاع به مقاله
معصومی ع., & فیضی ع. (1400). مدل های فرهنگ سازمانی و شرکت های دانش بنیان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 64-85. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/769

  • دفعات مشاهده مقاله: 266
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 363