مقایسه ی شایستگی اجتماعی، کیفیت زندگی و آشفتگی هیجانی دانش آموزان متوسطه کم خواب و پرخواب شهر چابهار

  • مهنوش عابدینی 1
  • یوسف دلباخته 2
  • 1 استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم.
  • 2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 6 (1397) , صفحه 82-96
چاپ شده: 1397-08-09

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه ابعاد شایستگی اجتماعی، کیفیت زندگی و آشفتگی هیجانی دانش­آموزان متوسطه کم­خواب و پر­خواب شهر چابهار به انجام شده است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و روش بررسی آن توصیفی و از نوع تحقیقات علی- مقایسه­ای است. جامعه آماری آن را کلیه دانش­آموزان متوسطه شهر چابهار تشکیل داده اند. نمونه آماری شامل 80 نفر از دانش آموزان کم خواب (40 نفر) و پر خواب (40 نفر) دوره متوسطه شهر چابهار بوده است، که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه شایستگی اجتماعی فلنر و همكاران (1990)، پرسشنامه کیفیت زندگی آلین لاین (2005) و پرسشنامه تحمل آشفتگی هیجانی سیمونز (2005) بوده است. به ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ­ها، از روش آﻟﻔﺎي ﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده شد، ﻛﻪ ﻣﻘﺪار آﻟﻔﺎی آن برای همه پرسشنامه ها بیش از 7/0 بدست آمده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که: بین دانش­آموزان کم­خواب و پرخواب شهر چابهار از نظر مولفه های شایستگی اجتماعی(مهارت­ها و توانايي­هاي شناختي، مهارت­هاي رفتاري، كفايت هيجاني و آمايه­هاي انگيزشي)، مولفه های کیفیت زندگی(عملکرد جسمی، نقش جسمی، درد جسمی، سلامت عمومی، نشاط، کارکرد اجتماعی، نقش هیجانی و سلامت روانی) و مولفه های آشفتگی هیجانی(تحمل آشفتگی هیجانی، ارزیابی ذهنی آشفتگی، میزان توجه به هیجانات منفی در صورت وقوع و اقدام های تنظیم کننده برای تسکین آشفتگی) تفاوت معناداری وجود دارد. 

کلمات کلیدی: شایستگی اجتماعی, کیفیت زندگی, آشفتگی هیجانی, کم خواب

ارجاع به مقاله
عابدینی م., & دلباخته ی. (1397). مقایسه ی شایستگی اجتماعی، کیفیت زندگی و آشفتگی هیجانی دانش آموزان متوسطه کم خواب و پرخواب شهر چابهار. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(6), 82-96. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/68

  • دفعات مشاهده مقاله: 421
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 222