مطالعه تطبیقی نهادهای واسطه نوآوری باز

  • ناصر آزاد 1
  • هادی حسینی 2
  • 1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
  • 2 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 2 شماره 6 (1397) , صفحه 1-19
چاپ شده: 1397-08-09

چکیده

واسطه‏های نوآوری باز به‌عنوان راهی برای شناسایی و بهره‏برداری از فناوری‏ها و نوآوری‏ها در نظر گرفته می‏شود که سازمان‏ها باهدف حل مسئله‏ها و نیازهای خود از مسیر خارج سازمان از آن‌ها بهره‏برداری می‏کنند. نیاز به وجود واسطه‏ها درگذشته بدلیل توجه سازمان‏ها تنها به توانمندی‏های درونی خود جهت حل مسئله‏های پیش‎آمده یا ارائه محصولات و برنامه‏های جدید چندان احساس نمی‏شد اما با ورود رویکرد نوآوری باز و استفاده سازمان‏ها از آن در جهت ارائه محصولات و خدماتی باکیفیت و رقابت با سایر سازمان‏ها، اهمیت به‌کارگیری و ایفای نقش واسطه‌ها بیش ‌از پیش نمایان شد. در این مقاله قصد داریم چندین نهاد مختلف فعال در زمینه واسطه نوآوری باز را با یکدیگر مقایسه کنیم. روش پژوهش از نوع مروری و از دسته الگوبرداری جهت بررسی نهادهای مورد مطالعه است. تعداد نهاد واسطه مورد بررسی در این پژوهش 11 مورد است که از دو بخش خصوصی و دولتی انتخاب شده‏اند. در انتخاب نهادهای واسطه سعی شده از واسطه‎های پیشرو در سطح بین‏المللی و از کشورهای مختلف باشند. این نهادها از کشورهای آمریکا، چین و اتحادیه اروپا انتخاب شده‏اند. در این پژوهش علاوه بر معرفی نهادهای واسطه‎، فرآیندهای درونی و کارکردهای آن‎ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. سپس واسطه‎های مورد بررسی براساس شاخص‌هایی با یکدیگر مقایسه شده‎اند. از نتایج بررسی­ها مشخص می‏شود که نهادهای واسطه علاوه بر فعالیت مستقیم در حوزه واسطه‏گری خدمات جانبی مختلفی جهت تسهیل فرآیند حل مسئله سازمان‏ها انجام می‎دهند. در نهایت درس‏های استخراج شده کلیدی از بررسی واسطه‎ها جهت راه‏اندازی یک نهاد واسطه بومی ارائه شده است.

کلمات کلیدی: نوآوری, نوآوری باز, واسطه‎ها, واسطه‎های نوآوری باز, پلتفرم‎های نوآوری باز

ارجاع به مقاله
آزاد ن., & حسینی ه. (1397). مطالعه تطبیقی نهادهای واسطه نوآوری باز. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 2(6), 1-19. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/63

  • دفعات مشاهده مقاله: 296
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 166