تأثیر نوآوری های حسابداری مدیریت بر فرهنگ سازمانی

  • کریم نخعی 1
  • 1 استادیار گروه حسابداری، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 14 (1399) , صفحه 110-120
چاپ شده: 1399-09-26

چکیده

شرکت ها و بنگاه های اقتصادی اهداف متوعی را دنبال می کنند که جسابداری مدیریت در تحقق آن نقش موثری دارد. با توجه به تغییرات شکرفی که در زمینه تکنولوژی های مدرن و فن آوری اطلاعات ایجاد شد شرکت ها برای ادامه حیات خویش نیازمند پذیرش و بکارگیری نوآوری های حسابداری مدیریت شدند. این تحقیق از نوع توصیفی – میدانی بوده و برای جمع آوری داده های مربوطه از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه از طیف پنج گزینه ای لیکرت می باشد پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 82/0 می باشدواز لحاظ هدف تحقیق حاضرکاربردی میباشد. داده های تحقیقی کیفی بوده به همین منظور در تجزیه و تحلیل داده های مربوطه از روش های آزمون تی-تست، آزمون ویلکاکسون و کروسکال والیس استفاده شده است. شرکت های نمونه به دو گروه دارای نوآوری حسابداری مدیریت و فاقد نوآوری حسابداری مدیریت تقسیم شد. با توجه به نتایج آزمون های آماری در سطح اطمینان 95% می توان ادعا نمود که میان کاربرد نوآوری هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مدیریت بر مبنای فعالیت با فرهنگ سازمانی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد که بکارگیری مفاهیم و روش های حسابداری مدیریت و نوآوری های آن در شرکت ها نقش بسزایی در رسیدن به اهداف سازمانی، بهبود مستمر عملیات و کارا بودن تصمیمات مدیریت دارد از آنجایی که فرهنگ سازمانی برای حرفه حسابداری لازم و ضروری است لذا پذیرش و بکارگیری نوآوری های حسایداری مدیریت در شرکت ها تابع فرهنگ سازمانی است.

کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، نواوری، حسابداری مدیریت

ارجاع به مقاله
نخعی ک. (1399). تأثیر نوآوری های حسابداری مدیریت بر فرهنگ سازمانی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(14), 110-120. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/546

  • دفعات مشاهده مقاله: 306
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 318