ارائه الگوی توسعه صادرات فرش ایران در دوره پسابرجام
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازرگانی بین الملل، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور دارد. ازاینرو، در دنیای پرتلاطم و سرشار از رقابت کنونی، وجود رهیافتی مطمئن برای دستیابی به اهداف کوتاهمدت و بلندمدت در شرکتها، میتواند شرکت را در مسیر تکامل و رشد همراهی کند و آن را به جایگاه مطلوب خود نزد مدیران و کارکنان آن برساند؛ بنابراین شناسایی عوامل درونی و بیرونی موثر بر صادرات بالاخص صادرات فرش ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. با توجه به این مهم هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی توسعه صادرات فرش ایران در دوره پسابرجام میباشد. جامعهی آماری این تحقیق، صادرکنندگان فرش دستباف ایران که تعداد آنها برابر با 110 نفر میباشند لذا از روش سرشماری به منظور توزیع پرسشنامه استفاده گردید که از این تعداد تنها 86 پرسشنامه جمعآوری و به منظور تجزبه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. روایی صوری، با استفاده ازنظرات اساتید مدیریت و روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و نیز پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج حاکی از تأثیر عوامل درونی (تمایز، توانمندسازی، عوامل هزینهای، حمایت از مصرفکننده و فرهنگ سازمانی) و بیرونی (تمایل مشتری، دستیابی به کانالها، عوامل رقابتی، رفتار مصرف کننده خارجی و تحریمها) بر توسعه صادرات میباشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 342
- دفعات دانلود مقاله کامل : 364