بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس
- 1 کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. مدیر شعب بانک سپه استان فارس
- 2 کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. معاونت مالی و اداری مدیریت شعب بانک سپه استان فارس
- 3 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. مسئول برنامه ریزی مدیریت شعب بانک سپه استان فارس
- 4 کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. مدیر امور نواحی بانک سپه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شعب بانک سپه استان فارس تعداد 1182 نفر می باشد. تعداد نمونه نیز با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای ساده به تعداد 216 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش (دیکسون،2001) و نوآوری سازمانی (خیمنز-خیمنز، سنز واله و هرناندز اسپالاردو،2008) بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که هر پنج بعد تسهیم دانش اعم از دانش ترتیبی، دانش پنهان، دانش آشکار، دانش استراتژیک و دانش کارشناسانه در شعب بانک سپه استان فارس پایین تر از حد مطلوب است. از طرفی در شعب بانک سپه استان فارس میزان نوآوری سازمانی در هر سه بعد تولید، فرایند و مدیریتی – اداری از سطح مطلوب پایین تر می باشد. در نهایت نتایج تحقیق حاکی از این بود که تسهیم دانش در شعب بانک سپه استان فارس پیش بینی کننده مثبت و معنی دار نوآوری سازمانی در شعب بانک سپه استان فارس می باشد؛ بنابراین با افزایش تسهیم دانش در شعب بانک سپه استان فارس میزان نوآوری سازمانی نیز افزایش می یابد.
- دفعات مشاهده مقاله: 391
- دفعات دانلود مقاله کامل : 402