تبیین نقش میانجی نگرش اخلاقی در رابطه بین ارزش‌های فردی و تمایل به رفتاراخلاقی کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان

  • سکینه حسین پور 1
  • میر هادی موذن جمشیدی 2
  • محمدصادق حسن زاده 3
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور مرکز رشت، رشت، ایران
  • 2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
  • 3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 171-184
چاپ شده: 1399-06-22

چکیده

هدف اصلی محقق از اجرای تحقیق حاضر، تبیین نقش میانجی نگرش اخلاقی در رابطه بین ارزش‌های فردی وتمایل به رفتاراخلاقی کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان می باشد. پژوهش حاضر، یک پژوهش کمی از نوع توصیفی-همبستگی بوده وبه لحاظ هدف، كاربردي می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش، شامل کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان به تعداد 464 نفر است که براساس فرمول جامعه محدود کوکران، به روش نمونه ‌گيري طبقه‌‌بندی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‌های این تحقیق، پرسشنامه می‌باشد. داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS2 مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که اﮔﺮ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ارزشﻫﺎي اﺧﻼﻗـﯽ رﻋﺎﯾـﺖ ﺷـﻮد ﻧﯿـﺮوي اﻧﺴـﺎﻧﯽ آنﺳﺎزﻣﺎن وﻓﺎدار ﺑﻪ ارزشﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ وﻣﺘﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻋﻀﻮﯾﺖ درﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮاﻫﻨﺪبود. وجود ارزش‌هاو نگرش‌های مثبت همچون نگرش اخلاقی، میزان ارزشمندی اهداف و مسئولیت‌پذیری کارکنان را افزایش داده و در نتیجه منجر به تمایل به رفتاراخلاقی و عملکرد سازمانی بهتر می‌گردد.

کلمات کلیدی: نگرش اخلاقی، ارزش‌های فردی، تمایل به رفتاراخلاقی، اخلاق حرفه‌ای، نقش میانجی اخلاق

ارجاع به مقاله
حسین پور س., موذن جمشیدی م. ه., & حسن زاده م. (1399). تبیین نقش میانجی نگرش اخلاقی در رابطه بین ارزش‌های فردی و تمایل به رفتاراخلاقی کارکنان آموزش و پرورش استان گیلان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 171-184. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/463

  • دفعات مشاهده مقاله: 200
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 179