بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی با مزیت رقابتی بر اساس نقش میانجی تسهیم دانش

  • نسترن مزارعی 1
  • عباس ثابت 2
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
  • 2 مربی گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 13-23
چاپ شده: 1399-05-28

چکیده

به منظور ایجاد مزیت رقابتی، سازمان ها باید به تغییرات سرعت دهند و بدین منظور وجود کارکنانی با تعهد و ویژگی های شخصیتی مطلوب ضروری است. ویژگی های  شخصیتی قوی و تعهد سازمانی نیز اساسا از طریق رفتارهای شهروندی سازمانی ایجاد می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی با مزیت رقابتی بر اساس نقش میانجی تسهیم دانش انجام گردید. تحقيق حاضر از منظر هدف كاربردي و از منظر شیوه گرد آوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بانک سامان در شهر شیراز است؛ که تعداد آنها بر اساس اطلاعات 180 نفر می باشد روش نمونه گیری در این پژوهش، به صورت گروهی صورت گرفت. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 123 نفر تعیین گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نظر و سنجش متغیر های تحقیق، از پرسش نامه استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (8.8  lisrel)استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معناداری با تسهیم دانش و مزیت رقابتی دارد. همچنین تسهیم دانش ارتباط معناداری با مزیت رقابتی سازمان مورد مطالعه دارد

کلمات کلیدی: مزیت رقابتی ، تسهیم دانش، رفتار شهروندی سازمانی

ارجاع به مقاله
مزارعی ن., & ثابت ع. (1399). بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی با مزیت رقابتی بر اساس نقش میانجی تسهیم دانش. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 13-23. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/422

  • دفعات مشاهده مقاله: 347
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 267

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده