بررسی استعاره‌های مفهومی در داستان‌های کوتاه ایرانی

  • زهرا مهدی پور 1
  • مریم شهبازی 2
  • 1 کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
  • 2 کارشناس ارشد زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه سنندج، کردستان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 140-156
چاپ شده: 1399-05-04

چکیده

مقاله حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به بررسی استعاره‌های ترس، درد و شادی در آثار سیمین دانشور پرداخته است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیل است. محقق در این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش هاست که از دیدگاه زبانشناسی جنسیت، آیا سبک نگارش نویسنده به‌طورکلی از جنسیت وی تأثیر زیادی می ­پذیرد یا خیر. در آثار سیمین دانشور برای بیان استعاره‌های مفهومی ترس، درد و شادی می‌توان به احساس ترس حرکت است، احساس ترس اندام واژه است، احساس ترس شیء است، احساس درد اندام واژه است، احساس درد مکان است، احساس درد حرکت است، احساس درد شیء است، احساس شادی نور و روشنایی است، احساس شادی شیء است، احساس شادی حرکت است، اشاره نمود که دارای بسامد کاربرد بیشتری هستند. همچنین مشخص شد که از دیدگاه زبانشناسی جنسیت، سبک نگارش نویسنده به‌طورکلی از جنسیت وی تأثیر زیادی می­پذیرد، بنابراین میزان کاربرد این استعاره ­ها در آثار این دو نویسنده و نیز نوع انتخاب حوزه مبدأ را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای نمونه نویسنده زن منتخب پژوهش از استعاره‌های دال بر احساس شادی به میزان بیشتری نسبت به نویسنده مرد در آثار خود بهره‌گیری نموده است.

 

کلمات کلیدی: زبانشناسی جنسیت، زبانشناسی شناختی، استعاره مفهومی، استعاره ترس، استعاره درد، استعاره شادی

ارجاع به مقاله
مهدی پور ز., & شهبازی م. (1399). بررسی استعاره‌های مفهومی در داستان‌های کوتاه ایرانی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 140-156. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/405

  • دفعات مشاهده مقاله: 165
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 237