منطق فازی راه گشای سیستم‌های توصیه گر کلاسیک

  • محسن سجودی 1
  • فریبا ابراهیم بابایی 2
  • 1 دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
  • 2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 13 (1399) , صفحه 1-17
چاپ شده: 1399-04-28

چکیده

تعداد فزاینده‌ای از سایت‌های تجارت الکترونیک در اینترنت، اطلاعات مازادی را برای ما به ارمغان می‌آورند. این موضوع یافتن اطلاعات مفید را برای مصرف‌کنندگان محصولات خاص که همواره در تلاش برای خرید این‌گونه اقلام می‌باشند دشوار ساخته و سطح رضایت آنان را از این نوع کاوش کاهش داده است. همچنین نابسامانی در وضعیت این نوع کاوش‌ها، به همان اندازه حجم فروش محصول در حوزه تجارت الکترونیکی را با تنزل همراه ساخته است. ازاین‌رو، به جهت فائق آمدن بر این معضل همه‌گیر این مقاله یک سیستم توصیه گر شخصی‌سازی‌شده مشتق شده از روش منطق فازی را پیشنهاد نموده است. این سیستم پیشنهادی، به‌طوری هوشمندانه اطلاعاتی را در مورد ویژگی‌های تب لت‌های مورد انتظار مشتریان واکاوی نموده و سپس خدمات پیشرفته و بهینه‌ای را به خریداران بالقوه توسط سامانه توصیه گر محصولات بر اساس نیازهای شخصی هر فرد ارائه می‌دهد. همچنین در این سیستم برای اندازه‌گیری میزان شباهت بین نیازهای مصرف‌کننده و ویژگی‌های محصولات در راستای توصیه محصولات مطلوب به خریداران بالقوه، از مفهوم فشردگی نزدیک فازی استفاده‌شده است. درنهایت نتایج تجربی به‌دست‌آمده از بررسی نمودن 60 تبلت متشکل از برندهای اپل، سامسونگ، مایکروسافت، ایسوس و لنوو، اثربخشی سامانه توصیه گر هوشمند عنوان‌شده را تثبیت نموده است.

 

کلمات کلیدی: سیستم‌های توصیه گر فازی، منطق فازی، ویژگی‌های تبلت، تجارت الکترونیک، کاوشگری

ارجاع به مقاله
سجودی م., & ابراهیم بابایی ف. (1399). منطق فازی راه گشای سیستم‌های توصیه گر کلاسیک. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 4(13), 1-17. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/399

  • دفعات مشاهده مقاله: 251
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 248