پیمایش در چشم‌اندازهای مزیت رقابتی: مطالعه تطبیقی استراتژی‌های اقیانوس آبی، بازاریابی چریکی، بازاریابی گوشه‌ای

  • مریم نکویی زاده 1
  • عطری جانی‌پور 2
  • 1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 9 شماره 33 (1404) , صفحه 475-497
چاپ شده: 1404-05-18

چکیده

امروزه با افزایش رقابت بین برند‌های مختلف و نیاز‌های متفاوت و متنوع مشتریان انتخاب صحیح استراتژی که سازمان را در جهت دستیابی به اهدافش یاری کند، بسیار ضروری است. در محیط کسب‌وکار پویای امروزی که رقابت در آن به‌شدت فشرده است، سازمان‌ها به‌طور مداوم در جستجوی استراتژی‌های نوآورانه برای ایجاد و حفظ یک مزیت رقابتی هستند. پژوهش حاضر به ارائه تحلیل تطبیقی پیرامون سه رویکرد استراتژیک متمایز می‌پردازد: استراتژی‌های اقیانوس آبی؛ رویکردی متمایز در عرصه رقابت است که هدف آن، ایجاد فضاهای نوین و غیررقابتی در بازار می‌باشد، بازاریابی چریکی؛ مبتنی بر جلب توجه مخاطب از طریق خلاقیت، غافلگیری و روش‌های غیرمتعارف است. بازاریابی گوشه‌ای؛ نیز یک استراتژی رقابتی محسوب می‌گردد که تمایز آن در تمرکز بر یک بخش بسیار خاص و محدود از بازار است که نیازهای آن به نحو مطلوب توسط سایر فعالان تامین نمی‌شود. در این تحقیق به بررسی مقالات مرتبط با استراتژی های اقیانوس آبی و استراتژی بازاریابی چریکی و استراتژی بازاریابی گوشه‌ای در پایگاه‌ داده داخلی و خارجی پرداخته شده است. این تحقیق در صدد ارائه درکی دقیق و ظریف از شرایط و چگونگی بهره‌گیری مؤثر سازمان‌ها از این استراتژی‌ها در جهت هدایت مسیر در چشم‌انداز رقابتی و دستیابی به اهداف استراتژیک برمی‌آید.

کلمات کلیدی: استراتژی اقیانوس آبی، بازاریابی چریکی، بازاریابی گوشه‌ای

ارجاع به مقاله
نکویی زاده م., & جانی‌پور ع. (1404). پیمایش در چشم‌اندازهای مزیت رقابتی: مطالعه تطبیقی استراتژی‌های اقیانوس آبی، بازاریابی چریکی، بازاریابی گوشه‌ای. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 9(33), 475-497. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/3292

  • دفعات مشاهده مقاله: 31
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 25