مدل سازی نقش تکافل خانواده در گسترش ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی

  • صالح عبادی لمر 1
  • 1 کارشناس بیمه شرکت بیمه البرز، شعبه بندرانزلی
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 2234-2249
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

یکی از مهمترین الگوهای بیمه­ای در دوران معاصر، تکافل است که مبتنی بر فقه اسلامی مطرح گردیده و با وجود عمر کوتاه، جایگاه مناسبی در بازار بیمه­ای کشورهای اسلامی به دست آورده است. تکافل که به آن بیمه اسلامی نیز گفته می­شود برای غلبه بر برخی از ویژگی­های خاص بیمه­های معمولی طراحی شده است. تکافل به معنای مسئولیت مشترک یا ضمانت مشترک است و از آنجایی که تکافل در ایران به مرحله اجرایی نرسیده است و در حد مدل ارائه شده است، ضروری است که صنعت تکافل بیش از پیش معرفی و شناخته شود و از پتانسیل آن در جهت گسترش ضریب نفوذ بیمه های زندگی بهره برده شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق با توجه به سوالات پژوهش و ماهیت آن از نوع تحقیق کمی، از نظر زمانی، یک تحقیق مقطعی و براساس نوع گردآوری داده­های آن پیمایشی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 65 نفر از مدیران شرکت­ها و سازمان­های فعال در صنعت بیمه کشور می‌باشد که بر همین اساس نیز نمونه آماری این بخش شامل 65 مدیر بوده است. یافته­های پژوهش بیانگر تاثیر مثبت و معنادار تکافل خانواده بر ضریب نفوذ بیمه­های زندگی است و اثر الگوی مضاربه بر ضریب نفوذ بیمه­های زندگی به مراتب بیشتر از الگوی وکالت می­باشد.

کلمات کلیدی: تکافل، تکافل خانواده، الگوی مضاربه، الگوی وکالت، بیمه های زندگی

ارجاع به مقاله
عبادی لمر ص. (1403). مدل سازی نقش تکافل خانواده در گسترش ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 2234-2249. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2647

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0