ارتباط شخصیت برند تیم های ورزشی با ميزان گرايش بانوان به ورزش واليبال در شهر اردبیل

  • عباس نقی زاده باقی 1
  • فرزاد نوبخت 2
  • نسرین عزیزیان کهن 3
  • حیدر فرخنده 4
  • 1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
  • 2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
  • 3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
  • 4 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دبیر تربیت بدنی، اردبیل، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 2188-2197
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه شخصیت برند تیم های ورزشی با میزان گرایش بانوان به ورزش والیبال در شهر اردبیل بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی بود که به‌صورت پیمایشی انجام شد جامعه آماري این تحقیق شامل مدیران و مربیان و کارشناسان ورزش والیبال که  براساس مرکز آمار و اطلاعات اداره ورزش و جوانان و همچنین تربیت بدنی شهرداری شهر اردبیل جمعاً به تعداد 120 نفر بودند و  بانوان والیبالیست که براساس اطلاعات بدست آمده از هیئت والیبال به تعداد 536 نفر بودند در این تحقیق نمونه گیری از مدیران و مربیان به صورت تمام شمار انتخاب و نمونه مورد نیاز 120 نفر تعیین شدند و نمونه گیری از بانوان والیبالیست براساس جدول کرجسی-مورگان به تعداد 226 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسش نامه استاندارد شخصیت برند که توسط جونز (2009) ساخته شده است و همچنین برای سنجش میزان گرایش به ورزش والیبال از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی، محتوایی و صوری پرسشنامه ها توسط 5 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تائید و سپس پایایی پرسشنامه ها به وسیله آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه شخصیت برند 0.70 و برای پرسشنامه میزان گرایش به ورزش والیبال 0.87 بدست آمد برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از فراواني، درصد، میانگین و انحراف معیار، استفاده گردید و در بخش آمار استنباطی برای سنجش نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و آزمون فرضیه ها از آزمون ناپارامتریک اسپیرمن و آزمون رگرسیون  استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین شخصیت برند تیم های ورزشی و مولفه های آنها با میزان گرایش بانوان به ورزش والیبال رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت هرچقدر شخصیت برند تیم های ورزشی بیشتر و بالاتر باشد میزان گرایش بانوان به ورزش والیبال بیشتر می شود.

کلمات کلیدی: شخصیت برند، ورزش والیبال، شهر اردبیل

ارجاع به مقاله
نقی زاده باقی ع., نوبخت ف., عزیزیان کهن ن., & فرخنده ح. (1403). ارتباط شخصیت برند تیم های ورزشی با ميزان گرايش بانوان به ورزش واليبال در شهر اردبیل. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 2188-2197. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2644

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0