ارتباط شخصیت برند تیم های ورزشی با ميزان گرايش بانوان به ورزش واليبال در شهر اردبیل
- 1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
- 2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
- 3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
- 4 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دبیر تربیت بدنی، اردبیل، ایران
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه شخصیت برند تیم های ورزشی با میزان گرایش بانوان به ورزش والیبال در شهر اردبیل بود این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی بود که بهصورت پیمایشی انجام شد جامعه آماري این تحقیق شامل مدیران و مربیان و کارشناسان ورزش والیبال که براساس مرکز آمار و اطلاعات اداره ورزش و جوانان و همچنین تربیت بدنی شهرداری شهر اردبیل جمعاً به تعداد 120 نفر بودند و بانوان والیبالیست که براساس اطلاعات بدست آمده از هیئت والیبال به تعداد 536 نفر بودند در این تحقیق نمونه گیری از مدیران و مربیان به صورت تمام شمار انتخاب و نمونه مورد نیاز 120 نفر تعیین شدند و نمونه گیری از بانوان والیبالیست براساس جدول کرجسی-مورگان به تعداد 226 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسش نامه استاندارد شخصیت برند که توسط جونز (2009) ساخته شده است و همچنین برای سنجش میزان گرایش به ورزش والیبال از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی، محتوایی و صوری پرسشنامه ها توسط 5 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تائید و سپس پایایی پرسشنامه ها به وسیله آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه شخصیت برند 0.70 و برای پرسشنامه میزان گرایش به ورزش والیبال 0.87 بدست آمد برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از فراواني، درصد، میانگین و انحراف معیار، استفاده گردید و در بخش آمار استنباطی برای سنجش نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و آزمون فرضیه ها از آزمون ناپارامتریک اسپیرمن و آزمون رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین شخصیت برند تیم های ورزشی و مولفه های آنها با میزان گرایش بانوان به ورزش والیبال رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت هرچقدر شخصیت برند تیم های ورزشی بیشتر و بالاتر باشد میزان گرایش بانوان به ورزش والیبال بیشتر می شود.
- دفعات مشاهده مقاله: 0
- دفعات دانلود مقاله کامل : 0