حسابداری مسئولیت اجتماعی و ماتریس حسابداری اجتماعی
- 1 استاد گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی و الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
- 2 دانشجوی ارشد گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی و الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
چکیده
هدف از ارائه این مقاله آشنایی اولیه علاقه مندان حسابداری، به حسابداری و ماتریس حسابداری اجتماعی است. در این مقاله به تعاریف اولیه از حسابداری اجتماعی و ماتریس حسابداری اجتماعی پرداخته شده است. سپس به استفادکنندگان از حسابداری اجتماعی اشاره شده است. در این مقاله همچنین به تاریخچه و بعد از آن به اهداف حسابداری اجتماعی و مزایای آن و سپس به مشکلات پیاده سازی حسابداری و گزارشگری اجتماعی اشاره شده است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها موضوع حساسیت برانگیز و مورد توجه در سالهای اخیر بوده است. امروزه جهت بررسی موضوعات و سیاست های مختلف اقتصادی در سطوح کلان از مدل های مختلفی استفاده می شود که یک نمونه از این مدل ها، الگوی ماتریس حسابداری اجتماعی است. ماتریس حسابداری اجتماعی پایگاه داده های است که با استفاده از آن می توان به بررسی همزمان موضوعات اقتصادی – اجتماعی نظیر رشد اقتصادی و مسائل مربوط به توزیع درآمد پرداخت؛ و با کمک آن ارتباط متقابل میان متغیر های مختلف اقتصادی (تولید، درآمد، مصرف، تشکیل سرمایه) را در قالب یک ماتریس واحد ملاحظه کرد. ماتریس حسابداری اجتماعی علاوه بر لحاظ کردن فرآیند چرخه کامل تولید، هیچ گونه محدودیتی نسبت به طبقه بندی تفصیلی گروههای مختلف اقتصادی و اجتماعی، درآمد نیروی کار و خانوار ها ایجاد نمی کند و بدین ترتیب میزان انعطاف پذیری آن در تحلیل های اقتصادی و اجتماعی آشکار می شود. تمایل به سرمایه گذاری در شرکت هایی که اعمال و گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت ها را دارند، در حال افزایش است و در حوزه گزارشگری مالی، به خصوص در حسابداری مدیریت اهمیت برجسته ای دارد. در این روزها مشکلات اجتماعی از جمله مسائلی است که مورد مناظرات سیاسی قرار گرفته و جستجو برای یافتن راه حل این مشکلات اهمیت ویژه ای پیداه کرده است. حسابداری مسئولیت اجتماعی پاسخی به این مشکلات می باشد که با در نظر گرفتن نتایج اجتماعی تصمیمات، همچون اثرات اقتصادی آنها، سعی در گسترش دامنه حسابداری سنتی داشته و معیارهای جدید را برای تعریف اهداف اجتماعی و ارزیابی میزان پیشرفت در نیل به این اهداف را می طلبد. تقریبا همگان قبول دارند که شرکت باید از نظر اجتماعی مسئول کار خود باشند. همچنین امکان دارد عنوان شود که چنین نظری صرفا تعمیم یافته این امر پذیرفته شده جهانی است که افراد و گروهها باید تاثیر اعمال خود به سایرین را در نظر داشته باشند. در کل شرکت ها فقط یک هدف دارند و آن هم به حداکثر رسانیدن سود و به تبع آن حداکثر نمودن ثروت سهامداران است. البته این موضوع تا جایی پذیرفته شده و قابل حمایت است که در جهت تلاش برای رسیدن به هدف چهار چوبی اخلاقی و حقوقی و جود داشته باشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 118
- دفعات دانلود مقاله کامل : 143