شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر مدیریت قیمت‌ها در دوران تحریم (مورد مطالعه کالاهای پزشکی، دیالیز)

  • شایان رجبی زاده اردکانی 1
  • حمیدرضا فلاح 2
  • 1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،گرایش بازاریابی، دانشگاه علمه محدث نوری، مازندران،ایران
  • 2 دکترای مدیریت صنعتی،گرایش تحقیق در عملیات، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 27 (1402) , صفحه 1373-1392
چاپ شده: 1402-12-29

چکیده

با توجه به نقش اساسی صادرات، نیز می‌توان اظهار داشت که در صنعت تجهیزات پزشکی که یکی از صنایع مستعد در ایران محسوب می‌شود نیز توجه ویژه‌ای نشده است. بنابراین با توجه به تحریم‌های موجود و اثر آن بر مدیریت قیمت‌های کالاهای پزشکی نیز در پژوهش حاضر درصدد ‌شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر مدیریت قیمت‌ها در دوران تحریم در بخش کالاهای پزشکی، دیالیز است. بدین منظور جهت اولویت‌بندی معیارها از روش بهترین-بدترین استفاده شده است که ابتدا مقایسات زوجی معیارها در مقوله‌های چهارگانه ملموس، ناملموس، روابط و محیطی با نظرسنجی از خبرگان صنعت کالاهای پزشکی (دیالیز) استخراج و پس از مدل‌سازی آن‌ها بر اساس روش بهترین-بدترین و حل مدل‌های بهینه‌سازی، اوزان معیارها در مقوله‌های چهارگانه به دست آورده شد. نتایج یافته‌ها حاکی از آن است که  عوامل اقتصادی با وزنی معادل 638/0 مهم‌ترین محرک برای مدیریت قیمت در زمان بحران است. معیار عامل سازمانی با وزنی معادل 509/0 در جایگاه دوم قرار گرفته است. معیار عامل سیاسی-قانونی با وزنی معادل 483/0 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.  رتبه چهارم برای معیار عوامل بازاریابی با وزنی معادل 433/0 می‌باشد.عامل سازمانی با وزن معادل 308/0 در رتبه پنجم قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: صادرات، کالای پزشکی، مدیریت قیمت‌ها، تحریم

ارجاع به مقاله
رجبی زاده اردکانی ش., & فلاح ح. (1402). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر مدیریت قیمت‌ها در دوران تحریم (مورد مطالعه کالاهای پزشکی، دیالیز). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(27), 1373-1392. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2601

  • دفعات مشاهده مقاله: 80
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 84