تأثیر شیوه های توسعه کارکنان بر سرمایه انسانی و اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان چهارمحال وبختیاری)

  • محمدمهدی سجادی دهکردی 1
  • 1 دانشجو کارشناسی ارشد مدیرت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 826-846
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر شیوه­های توسعه کارکنان بر سرمایه انسانی و اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش، مطالعه موردی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان چهارمحال و بختیاری بود. نوع پژوهش کاربردی بوده و از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 223نفر از کلیه کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان چهارمحال و بختیاری بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس(آسان) در پژوهش شرکت نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­ 16گویه­ای برگرفته از کارهای تحقیقاتی پژوهشگران و محققان علوم مدیریتی است. پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در تمامی موارد از آستانه 0.7بزرگتر است. جهت تحلیل داده­ها از فنون آمار توصیفی (جداول و نمودارهای فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری) در نرم افزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که شیوه­های توسعه کارکنان بر سرمایه انسانی و اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش به صورت معناداری تأثیرگذار است. این تأثیرگذاری در سطح خطای 5درصد مورد تأیید قرار گرفته است.از طرفی دیگر وجود تأثیر معنادار: »شیوه­های توسعه منابع انسانی بر سرمایه اجتماعی، شیوه­های توسعه منابع انسانی بر سرمایه انسانی و شیوه­های توسعه منابع انسانی بر مدیریت دانش و مدیریت دانش بر سرمایه اجتماعی» را نیز نشان داد. با توجه به نتایج پژوهش، سرمایه انسانی و اجتماعی را می­توان با با استفاده از شیوه­های توسعه کارکنان و مدیریت دانش که شامل ایجاد، شناسایی، به اشتراک­گذاری و به کارگیری دانش است، افزایش داد.

کلمات کلیدی: توسعه کارکنان، مدیریت دانش، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری

ارجاع به مقاله
سجادی دهکردی م. (1403). تأثیر شیوه های توسعه کارکنان بر سرمایه انسانی و اجتماعی با نقش میانجی مدیریت دانش (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان چهارمحال وبختیاری). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 826-846. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2520

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0