هوش فرهنگی و ارتباطات افقیِ سازمانی
- 1 کارشناس مدیریت
چکیده
هوش فرهنگی (CQ) به عنوان یک توانایی فردی برای عملکرد مؤثر در موقعیت های متنوع فرهنگی تعریف شده است. هوش فرهنگی به عنوان «ظرفیت یک فرد برای عملکرد و مدیریت مؤثر در محیطهای فرهنگی متنوع» تعریف میشود. در چهار بعد مختلف مفهومسازی میشود که با عمق، وسعت و انعطافپذیری استراتژیهای فرهنگی، دانش، انگیزه و مهارتهای فرد مطابقت دارد. هوش فرهنگی توانایی فرد برای تشخیص، درک و انطباق با زمینه های بین فرهنگی به منظور تغییر ظرفیت خود است. از این رو، این مطالعه رابطه بین هوش فرهنگی و ارتباطات بین فردی، سرمایه روانشناختی(PsyCap) و رفتار شهروندی سازمانی (OCB) را بررسی میکند و امکان یافتن مدلهای جدید مرتبط را بررسی میکند. برای جمع آوری اطلاعات و داده های از روش کتابخانه ای و فیش برداری بهره گیری شده است. هوش فرهنگی از انعطاف پذیری رفتاری بر مسئولیت پذیری سازمانی پشتیبانی می کند. هوش فرهنگی هم بر ایجاد رفتار و هم بر حفظ آن موثر است. بنابراین به افراد و سازمان ها کمک می کند تا عملکرد کاری را در محیط های سازمانی بسیار متنوع و / یا جهانی بهبود بخشند. یافته ها نشان داد که هوش فرهنگی بر شایستگی ارتباطات بین فرهنگی و همچنین ویژگی های شخصیتی بر هوش فرهنگی و شایستگی ارتباطات بین فرهنگی تأثیر مثبت دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 0
- دفعات دانلود مقاله کامل : 0