هوش فرهنگی و ارتباطات افقیِ سازمانی

  • محمدعلی غلامی ده سفیدی 1
  • 1 کارشناس مدیریت
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 326-336
چاپ شده: 1403-03-11

چکیده

هوش فرهنگی (CQ) به عنوان یک توانایی فردی برای عملکرد مؤثر در موقعیت های متنوع فرهنگی تعریف شده است. هوش فرهنگی به عنوان «ظرفیت یک فرد برای عملکرد و مدیریت مؤثر در محیط‌های فرهنگی متنوع» تعریف می‌شود. در چهار بعد مختلف مفهوم‌سازی می‌شود که با عمق، وسعت و انعطاف‌پذیری استراتژی‌های فرهنگی، دانش، انگیزه و مهارت‌های فرد مطابقت دارد. هوش فرهنگی توانایی فرد برای تشخیص، درک و انطباق با زمینه های بین فرهنگی به منظور تغییر ظرفیت خود است. از این رو، این مطالعه رابطه بین هوش فرهنگی و ارتباطات بین فردی، سرمایه روانشناختی(PsyCap) و رفتار شهروندی سازمانی (OCB) را بررسی می‌کند و امکان یافتن مدل‌های جدید مرتبط را بررسی می‌کند. برای جمع آوری اطلاعات و داده های از روش کتابخانه ای و فیش برداری بهره گیری شده است. هوش فرهنگی از انعطاف پذیری رفتاری بر مسئولیت پذیری سازمانی پشتیبانی می کند. هوش فرهنگی هم بر ایجاد رفتار و هم بر حفظ آن موثر است. بنابراین به افراد و سازمان ها کمک می کند تا عملکرد کاری را در محیط های سازمانی بسیار متنوع و / یا جهانی بهبود بخشند. یافته ها نشان داد که هوش فرهنگی بر شایستگی ارتباطات بین فرهنگی و همچنین ویژگی های شخصیتی بر هوش فرهنگی و شایستگی ارتباطات بین فرهنگی تأثیر مثبت دارد.

 

کلمات کلیدی: هوش فرهنگی، شایستگی، ارتباطات افقی، سازمان، مسئولیت اجتماعی

ارجاع به مقاله
غلامی ده سفیدی م. (1403). هوش فرهنگی و ارتباطات افقیِ سازمانی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 326-336. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2457

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0