بررسی نقش سرمایه انسانی در کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن نقش میانجی حسگری بازار و مدیریت برند در صنعت گردشگری (اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان)
- 1 کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش سرمایه انسانی در کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن نقش میانجی حسگری بازار و مدیریت برند در صنعت گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان، انجام شده است. پژوهش از نظر ماهیت و روش، از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بوده و با هدف کاربردی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان به تعداد 395 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران، 195 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش (سرمایه انسانی، کسب مزیت رقابتی، حسگری بازار، مدیریت برند و پویاییهای بازار) از پرسشنامه استاندارد الشرنوبی و همکاران (2021) استفاده استفاده شد. روایی محتوایی- صوری و روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) ابزار پژوهش بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفاب کرونباخ سنجیده شد و با توجه به اینکه مقدار آلفای کرونباخ برای همه مؤلفههای پژوهش بیشتر از 0.7 به دست آمد، با اطمینان میتوان پایایی ابزار پژوهش را تأیید کرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی و از روش حداقل مربعات جزئی به وسیله نرم افزارهای spss و SmartPLS استفاده شد. نتایج کسب شده از این پژوهش نشان داد که: 1) سرمایه انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیت حسگری بازار و مدیریت برند دارد؛ 2) قابلیت حسگری بازار تأثیری بر کسب مزیت رقابتی ندارد؛ 3) مدیریت برند تأثیر مثبت و معناداری بر کسب مزیت رقابتی دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 0
- دفعات دانلود مقاله کامل : 0